вторник, 6 марта 2018 г.

Особливості створення, налагодження та дизайну персонального освітнього блогу вчителя

Про головне

Словничок

Блог — це тип веб-сайту, основний зміст якого — записи (текст, зображення, посилання, мультимедіа), що додають регулярно й мають назву «пости». Пости публікують на такому сайті у зворотному порядку.
Блогери — люди, що створили та ведуть блоги.
Термін «блог» походить від англ. blog (web loggin) — мережевий журнал або щоденник подій.
Блоги характеризуються невеличкими записами (постами) тимчасової значущості, відсортовані у зворотному хронологічному порядку (останній пост зверху), які містять особисті думки, матеріали автора. Найбільш цікавим для вчителя є інтерактивність блогів — це можливість розміщення автором навчальної інформації в будь-якому вигляді, яку інші відвідувачі можуть використовувати, поліпшувати, коментувати, оцінювати, тобто брати участь у формуванні електронних ресурсів.
Блог відрізняється від сайту (хоча, нагадуємо, що блог є різновидом сайту) тим, що:
  • блог більш персоніфікований, тобто записи блогу найчастіше є роздумами однієї людини (блогера), ніж статті сайту, де інформацію наведено в безособовому вигляді, офіційно;
  • а найголовніше — блог частіше оновлюється постами, тобто являє собою стрічку повідомлень, що динамічно змінюється;
  • блог обов’язково містить можливість публікації відгуків та коментарів відвідувачів, що робить блоги середовищем мережного спілкування;
  • до дизайну блогу висунуто не такі жорсткі вимоги, як до зовнішнього вигляду сайту.
Для порівняння наводимо зовнішній вигляд сайту та блогу:

Сайт Укр.Нет — www.ukr.net
 

Блог вчителя біології Л. П. Канарадзе,
смт. Кушугум, Запорізька область — biologyatschool.blogspot.com
До особливостей блогу ще належать такі:
  • кожен пост блогу має свою URL-адресу, за якою можна до нього звернутися;
  • одразу після тексту посту розміщують запрошення до публікації коментарів;
  • визначати тему блогу чи ініціювати обговорення на сторінках блогу можуть тільки автори блогу;
  • головна сторінка містить лише останні пости. Попередні можна переглянути в архіві;
  • редагування блогу здійснюють за допомогою звичайного браузера.
Існує велика кількість різновидів блогів. У сучасній літературі [2, С. 5] наведено таку класифікацію блогів:
Використання блогів в освітній діяльності надає учасникам спілкування низку переваг та відкриває безліч цікавих можливостей:
  • залучення в такий спосіб батьків до участі в навчально-виховному процесі;
  • інформування учасників блогу про події та заходи, що відбуватимуться;
  • ведення дискусій на сторінках блогу та навчання учнів правил ведення такої мережної дискусії;
  • формування в дітей навичок безпечного поводження у мережі, культури спілкування;
  • організація позакласної робот учнів;
  • реалізація спільних проектів батьків, вчителів та учнів тощо.

Словничок

Блогосфера — сукупність блогів всесвітньої мережі.
Дедалі більше педагогічних працівників використовують інтернет-сервіси з метою урізноманітнення роботи вчителя, трансляції певних знань не тільки у класній аудиторії, а й з її межами, зокрема, у блогах.
Процес формування освітньої блогосфери вже не зупинити, тому пропонуємо залучитись до створення української освітньої блогосфери і дотримуючи наших порад, створити власний блог.

Для чого використовують освітній блог?

Словничок

Освітній блог — частина загальної освітньої блогосфери; різновид блогу, зміст якого присвячений питанням навчання та виховання. Автором освітнього блогу найчастіше є вчитель-предметник, класний керівник або інший діяч освіти.
Останнім часом дедалі більше вчителів приходять до висновку, що ведення «читацьких щоденників» є викликом часу і сперечатися з цим означає зовсім не усвідомлювати великого впливу інформаційного середовища Всесвітньої мережі на наших учнів. Тому неупинно росте кількість вчителів-предметників, які, підвищуючи власний професійний рівень та сферу впливу на своїх учнів, створюють блоги освітнього напрямку.
Простота використання та широта можливостей таких освітніх блогів виходить за рамки звичайного інформування та надає сучасному вчителю значну кількість стратегій позиціонування освітніх інтересів великому колу читачів.
Найчастіше учасники навчального процесу створюють освітні блоги для:
  • Розміщення дидактичних матеріалів для учнів, а також власних методичних розробок та надбань (так звана дидактична та методична скринька): тематичної інформації, що доповнює текст підручника; вправ різного характеру від тренувальних до творчих; матеріали для учнів, що за різних причин не відвідували декілька уроків; матеріали до підготовки учнів до участі в різних видах змагань тощо. Все це стає миттєво доступним з моменту розміщення матеріалу на сторінках блогу.
  • Організація онлайн-дискусій — тематичних обговорень будь-яких проблем із залученням батьків, учнів та інших учасників освітнього процесу.
  • Формування класного колективу — опора на лідерів, залучення учнів до життя класу.
  • Інформування про події школи, заходи, конкурси, проекти.
  • Сприяння соціалізації, профорієнтації учнів завдяки організації спільної тематичної діяльності на сторінках блогу.
  • Застосування тестів та опитувань для визначення тих чи інших освітніх перспектив.
Педагогічна практика будь-якого вчителя може бути урізноманітнена будь-яким видом освітнього блогу. Це може бути і просто тематичний блог учителя-предметника; і блог класу, сторінками якого буде висвітлено пульс життя класного колективу; і блог — читацький щоденник, головним завданням якого буде формування здатності до навігації у світі книг з вашого предмету та текстів цікавих статей; і блог мережевого співтовариства, метою якого буде спілкування з колегами-однодумцями для збагачення новими ідеями та прийомами; і блог — шкільна газета з предмета з великою кількістю зареєстрованих читачів; і блог — портфоліо вчителя, який відображає індивідуальність та професійні досягнення власника.
Але якщо розглядати технічну сторону справи, бачимо, що успішне ведення блогу передбачає не тільки його створення, а й представлення цих матеріалів у зручному для читання вигляді — тобто продуманий дизайн блогу.

Алгоритм створення блогу

Крок 1. Визначення структури блогу

Під час створення власного блогу важливо визначитись з його структурою.
Зазвичай блоги містять тему, зміст, посилання на статті в Інтернеті, пости (записи). Також блогер може створити декілька тематичних розділів, що містять пости відповідно до їхньої тематики; коментарі читачів; перелік блогів, які автор читає та відвідує; гаджети — невеличкі програмні додатки, що мають власні функції на блозі.

Крок 2. Вибір блог-платформи

Створюють блоги за допомогою спеціальних сервісів для розміщення блогів (блог-платформ), серед яких є безкоштовні служби. Наприклад, такі:
Найбільш популярним сервісом ведення освітніх блогів є сервіс системи Google під назвою Blogger. Потрапити на сторінку створення блогу можна, набравши в адресний рядок назву сайту www.blogger.com або увійшовши до системи Google www.google.com.ua та обравши пункт меню Блогер.
Після виконання цих дій відкриється сторінка Блогера, за допомогою якого стане можливим створення власного блогу.

Крок 3. Створення власного акаунту

Перш ніж розпочати роботу з блогом, система Google запропонує створити власний акаунт (обліковий запис), без якого створення блогу неможливе. Для цього (якщо акаунта Google у вас немає) необхідно натиснути червону кнопку «Зареєструватися» та за допомогою вказівок системи створити обліковий запис, який стане для вас одночасно й поштовою скринькою, й паролем для входу на блог як автора.
УВАГА! Під час створення паролю до облікового запису необхідно використовувати найбільш надійні паролі — тобто ті, що містять букви різних алфавітів, цифри, а також можуть містити спеціальні знаки, наприклад знак оклику (!) тощо.
Після створення облікового запису система запропонує додати власне фото до нього. Радимо це обов’язково зробити, оскільки ви створюєте власний освітній блог і наявність фотографії автора є проявом чемності та поваги до власних читачів. Фото необхідно завантажити з комп’ютера, вказавши папку та файл зображення.
Натиснувши кнопку блакитного кольору «Наступний крок», переходимо далі. Вигляд екрану може бути таким:

Крок 4. Створення блогу

Тепер безпосередньо переходимо до створення блогу.

Крок 4.1

Повертаємося до сторінки Блогера та продовжуємо реєстрацію в службі Blogger, натиснувши кнопку «Новий блог».

Крок 4.2

Далі у віконці, що з’явиться, необхідно вказати: а) назву вашого блогу, як на малюнку — «Блог інформатика», та б) адресу вашого блогу англійськими літерами.
Для більш успішної подальшої ідентифікації в адресному рядку бажано вказати саме прізвище автора, але це необов’язково. Та необхідно пам’ятати, що в мережі за цією адресою буде розміщено ваш блог! І саме цю адресу ви вказуватимете як адресу вашого особистого блогу.
Тому важливо, щоб назва була пов’язана з тематикою блогу, а адреса — з автором блогу.
Увага! Одразу занотуйте назву й адресу створеного блогу.
Тепер цю адресу можна надсилати учням, батькам та колегам, з якими ви плануєте спілкуватись.
Після введення необхідних даних слід натиснути наступну кнопку — «Створити блог».

Крок 4.3

Далі створюємо перший пост (запис-публікацію).
Для цього на наступній сторінці, що з’явиться, натиснемо кнопку для додавання об’єкту. Система запропонує додати: публікацію, сторінку, примітку (зміст блогу), змінити макет та шаблон блогу (дизайн блогу) а також переглянути створений блог.
Для створення першого посту оберемо кнопку жовто-гарячого кольору з олівцем всередині (кнопка додавання публікації). Ця кнопка переведе нас до наступного кроку — створення посту, до якого необхідно по-перше, створити назву, а по-друге, ввести саме повідомлення, використовуючи звичайні навички набору та форматування тексту. Якщо уважно придивитись до панелі інструментів, розташованої після поля для введення назви, побачимо, що вона містить кнопки форматування тексту (ж, к, ч), вирівнювання, маркери та нумерацію, кнопки додавання зображення, кліпа (опція «Прив’язати») та інші засоби набору та форматування тексту.
Після введення тексту посту не забудьте натиснути кнопку жовто-гарячого кольору з написом «Опублікувати» — й перший пост буде створено!

Крок 4.4

Переглянути наше творіння можна за допомогою кнопки «Переглянути блог» у верхній частині вікна. Наш приклад:
Вітаємо, у вас з’явився власний блог, який має адресу та можливості його ведення за допомогою акаунту системи Google.
Уважно вивчаючи вигляд представлення блогу, бачимо, що верхня частина (так зване меню блогу) надає можливість додати нову публікацію (кнопка «Нова публікація»), змінити дизайн блогу (кнопка «Дизайн»), та, натиснувши кнопку «Blogger», знову потрапити на етап створення першої публікації й продовжувати наповнювати власний блог цікавими сторінками, гарним дизайном та корисними постами.
Разом з вами я створюватиму власний блог та доповнюватиму його. Буду рада бачити ваші коментарі на сторінках мого блогу за адресою http://tabarchuk.blogspot.com, які можна писати, натиснувши кнопку з олівцем біля слів «немає коментарів» наприкінці будь-якого посту. Сьогодні на ньому вже є сторінка, присвячена блогерам-початківцям. Завітайте до неї та отримаєте багато корисної інформації.

Про дизайн. Налагоджуємо зовнішній вигляд блогу

Створюючи блог автор повинен ретельно спланувати як реалізацію його змістовної частини — так зване наповнення блогу — так і приємне оформлення сторінок блогу — його дизайн, інакше читачі блогу матимуть труднощі з сприйняття викладеної інформації.

Словничок

Дизайн блогу — творчий процес оформлення блогу, проектування елементів інтерфейсу блогу в естетичному для користувача вигляді.
Наповнення персонального блогу вчителя найчастіше відповідає освітньому завданню, на реалізацію якого й було створено блог. А налагодженню елементів дизайну, зовнішнього вигляду блогу саме і присвячено цей матеріал.
Серед основних елементів дизайну електронної сторінки особливе місце посідають: колір фону та тексту; шрифт та розмір текстових повідомлень; розміщення тексту та зображень; якість та розмір завантажених матеріалів; та загалом приємний загальний вигляд сторінки.
Тому під час налаштування елементів дизайну блогеру-початківцю необхідно пам’ятати наступні положення:
  • яскраві, насичені, контрастні кольори погіршують зовнішній вигляд інформаційного наповнення блогу, хоча на перший погляд здається, що все чудово на вигляд; тому бажано підбирати кольори, які доповнюють один одного. А якщо виникають сумніви — можна скористатися звичною для багатьох користувачів колірною схемою: фон сторінки — білий або має невеличкий відтінок іншого кольору, колір тексту — темний (чорний, темно-синій, темно-зелений, але ні в жодному разі не червоний).
  • великі за обсягом зображення, розміщені на сторінці, збільшують час завантаження блогу на комп’ютер користувача — у такому випадку користувач може залишити блог, так і не дочекавшись його повного відображення; тому зображення бажано зменшувати перед розміщенням на сторінці;
  • стосовно відображення тексту: не слід перевантажувати його засобами накреслення (робити напівжирним, курсивом та підкресленим одночасно і впродовж всього тексту статті) — такі засоби пристосовані перш за все для відокремлення деяких термінів та головних понять вашої статті;
  • головним завданням сторінок блогу є донесення інформації до відвідувача блогу, тому зрозуміло, що оформлення статті за шириною усього екрана змушує читача докладати додаткових зусиль під час читання розміщеної в такий спосіб інформації. Краще розмістити інформацію статті у дві або більше стовпчиків. Цей можливий недолік у нашому випадку буде виправлений обраною нами блог-платформою Blogger, яка містить шаблони оформлення сторінок, якими ми й скористаємося.
Отже, розпочинаємо налаштовувати дизайн блогу. Але спочатку необхідно завантажити власний блог, здійснивши введення адреси створеного раніше блогу в адресний рядок вашого браузера.
Якщо ви створювали блог на домашньому комп’ютері, то система запам’ятала ваш аккаунт (обліковий запис) та під час уведення адреси блогу ви одразу потрапите на блог під вашим акаунтом. В іншому випадку необхідно здійснити вхід до блог-платформи, натиснувши кнопку «Увійти». У разі успішної авторизації у системі панель блог-платформи Blogger міститиме вашу електронну адресу та кнопки налаштування. Наприклад, як у мене:
Для подальшої роботи з налаштування дизайну блогу натискаємо кнопку «Blogger» та потрапляємо режим редагування власного блогу. Вигляд екрану буде приблизно такий:
Натиснувши кнопку додавання об’єкту та здійснивши вибір елемента додавання «Шаблон», опинимось на сторінці зміни шаблону блогу:
Натиснувши кнопку «Налаштувати», матимемо можливість власноруч налаштувати дизайн блогу за допомогою розробнику шаблонів Blogger.
Обравши елемент шаблону та змінивши його налаштування, необхідно за допомогою кнопок керування процесом змін налаштування здійснити збереження виконаних налаштувань — кнопка «Зберегти в блозі». Звертаємо вашу увагу на те, що здійснивши будь-яку зміну шаблону, платформа Blogger миттєво відображає виконані зміни. Таким чином, налаштування елементів зовнішнього вигляду блогу стає зручним та комфортним.

Про гаджети. Установлюємо гаджети на блог

Словничок

Гаджет для блогу — невеличкий програмний додаток, що надає додаткову інформацію (наприклад, рядок для пошуку, годинник або інформер погоди). Гаджети оновлюються без участі автора блогу та роблять сторінку блогу більш привабливою та інформативною.
Віджет — це графічний модуль, який встановлено для прикраси робочого простору блогу, розваги, а також для швидкого отримання деякої інформації без додаткових дій.
Термін «гаджет» має англійське походження (gadget — «пристосування») та в загальному сенсі означає цифровий пристрій з підвищеною функціональністю та обмеженими можливостями, досить невеликий, який може бути підключений до комп’ютера, планшета, смартфона. На сьогодні найбільш сучасними гаджетами є електронні книги, авторучки з функціями телефону і фотоапарата, нічні світильники зі звуковими ефектами, консолі з сенсорними екранами, кишенькові показники емоцій та навіть флеш-пам’ять з розширеними можливостями.
Але в програмному сенсі гаджетом називають невеличкий додаток, створений програмістом, для відображення додаткової інформації. Наприклад: гаджет-калькулятор; гаджет — лічильник кількості користувачів на сайті, блозі; гаджет — шкала часу «Цей день в історії…»; гаджет — екранний годинник тощо.
Інколи спеціалісти такі програмні гаджети називають іншим терміном — «віджети».
Віджет (Widget) — це також візуальний графічний модуль, який встановлено на робочий стіл комп’ютера користувача та надає додаткову інформацію.
Надалі всі такі програмні модулі будемо називати найбільш розповсюдженим терміном «гаджети».
Зазвичай додавання гаджету на сайт чи блог потребує від його автора хоча б мінімальних знань з основ мови розмітки гіпертексту — HTML, але блог-платформа Blogger дозволяє проводити встановлення гаджетів майже автоматично, у приємному та звичному для користувача діалоговому режимі.
Отже, пропоную спробувати індивідуалізувати власний блог встановленням на ньому цікавих та корисних гаджетів.
Крок 1. Увійти у систему Google під власним акаунтом та здійснити вхід до блог-платформи будь-яким зручним для вас способом.
Крок 2. Натиснувши кнопку додавання об’єкту у списку, що з’явиться, обираємо елемент зміни макету блогу. Ось так:
Сторінка буде приблизно такою на вигляд, як це вказано на наступному зображенні. Вона міститиме обране раніше в «Шаблонах» розташування інформації блогу у три стовпчики, середній з яких є основним місцем публікації повідомлень (область «Публікації блогу»), та місця додавання гаджетів на блог — бокові стовпчики та нижня панель блогу. Найчастіше у бокових колонках блогу й розташовують меню для зручної навігації, важливі оголошення, кнопки переходу на дружні сайти чи блоги та гаджети.
Наприклад, додамо в нижню частину блогу гаджет відображення статистики відвідування блогу читачами.
Крок 3. Натиснемо кнопку додавання гаджету (1). Відкриється панель додавання гаджетів.
Як бачимо, їх там досить багато.
Оберемо гаджет «Статистика для блога». Цей невеличкий програмний модуль рахуватиме кількість кліків по вашому блогу — або скільки разів відвідувачі заходили на ваш блог, або гортали його сторінки.
Оберіть стиль та варіанти оформлення та натисніть кнопку «Зберегти».
     
Гаджет буде додано у вказане місце. Таким чином, є можливість додати ще декілька гаджетів у бокові стовпчики. Для перегляду внесених змін та їх розташування необхідно натиснути кнопку «Попередній перегляд» й система відобразить майбутню сторінку блогу (але цього не достатньо, щоб насправді побачити гаджет у блозі — це тільки перегляд). Якщо вигляд блогу зі внесеними змінами нас задовольнив — натискаємо кнопку «Зберегти компонування», яка перенесе переглянуті зміни вже на сторінки блогу, остаточно переглянути який можна, натиснувши кнопку «Переглянути блог».
Вітаю! На вашому блозі з’явився перший гаджет. Він відображає загальну кількість переглядів сторінки. Запам’ятайте показник цього лічильника, а потім оновіть сторінку (кнопкою оновлення сторінки) — ви побачите, що показник збільшився на 1.
Таким чином, спрощений алгоритм додавання гаджету буде таким:
Крок 1. Увійти на блог-платформу Blogger.
Крок 2. За допомогою кнопки додавання об’єкту вибрати кнопку зміни макету блогу.
Крок 3. На сторінці, що з’явиться, знайти кнопку додавання гаджету та обрати її.
Крок 4. З’явиться віконечко налаштування гаджету. Обираємо гаджет та налаштовуємо його. Обов’язково натискаємо кнопку «Зберегти».
Крок 5. Переглянути обрані зміни та зберегти компонування за допомогою відповідних кнопок. Гаджет установлено!
У випадку, коли гаджет встановлено, але Вам його розташування не подобається — усе можна змінити, натиснувши на іконку , яка є біля кожного гаджету на сторінках вашого блогу за умовою входу за власним акаунтом.
Вирішуйте самі, що вам справді потрібно, а що краще вимкнути, аби не перевантажувати зовнішній вигляд блогу.
Не бійтеся експериментувати — вигляд блогу повинен влаштовувати його творця!
Сторінка «Блогерам-початківцям» мого власного блогу за адресою http://tabarchuk.blogspot.com, створеного разом з вами, містить та надалі буде доповнюватися порадами учителям, які створюють власний блог-простір за допомогою платформи Blogger.
Успіху та натхнення вам у створенні та налаштування власного блогу!

Комментариев нет:

Отправить комментарий