Досвід позитивних змін
Як покращити життя українських студентів
Про зміни, яких очікують студенти
- Удосконалення навчальних програм. Згідно з дослідженнями, лише 26% погоджуються з твердженням, що вища освіта в Україні дає можливість знайти хорошу роботу. Кожен п’ятий роботодавець підтверджує, що знання та кваліфікація випускників ЗВО недостатні для потреб їхнього бізнесу. Також у вишах існує чимало предметів, які просто марнують час студентів.
- Використання англійської мови у навчанні. Згідно з дослідженням від Британської ради, студенти, що здобувають освіту у сферах туризму, підприємництва, менеджменту й економіки, знають англійську вдвічі краще, ніж студенти математичних і прикладних наук. Викладання фахових дисциплін англійською мовою часто відбувається з ініціативи відділень, факультетів і навіть окремих лекторів.
- Покращення матеріально-технічної бази. Падіння рейтингів цитування українських наукових робіт – наслідок недофінансування, що перетворюється на нестачу програмного забезпечення, обладнання та реактивів.
- Побудова корпоративної культури вишів. Приниження, глузування, порушення прав головних клієнтів ЗВО – це ще не повний перелік того, з чим може зіткнутися сумлінний студент. Виявляється, випускницю можна назвати «дурепою» або ж відправити всіх на молебень проти їхньої волі чи тиснути за публікації в соцмережах.
Загалом зміна навчального процесу залежить від МОН та адміністрацій вишів, проте один в академічному полі – теж воїн, а недоліки українського навчання можуть компенсувати новітні технології. Є викладачі, які вже змінили підхід до викладання на інноваційний, і вони радо діляться своїм досвідом з іншими.
Як викладачі змінюють процес навчання
Використовують соціальні мережі в навчальному процесі
«Я поцікавилася досвідом колег, завершила викладання декількох курсів і зрозуміла, що смартфони, на які відволікаються студенти, треба інтегрувати в навчальний процес. Якщо вже студенти відволікатимуться, то на предмет», – зазначає Анастасія Нуржинська, співзасновниця спільноти «Вище» і викладачка курсів «Ділові презентації» та «Мультимедійні інформаційні кампанії» в НаУКМА.
Наприклад, для курсу є група у «Фейсбуку». На початку кожного заняття студенти пишуть, чого вони чекають від теми, відповідають на запитання, коментують думки колег чи «брейнштормлять». Іноді домашні завдання стосуються соціальних мереж: зробити вдалий пост чи відредагувати профіль на LinkedIn.
За словами Анастасії, у рамках курсів вона також використовує презентації, подає матеріал через сторителінг. «В Україні почали з’являтися ресурси, які можуть допомогти викладачам ставати кращими, наприклад, серія онлайн-курсів, перший з яких – про мистецтво створення ефективних презентацій», – наголошує вона.
Більше практики, мінімум теорії
Ще одна особливість підходу Анастасії Нуржинської до викладання – більше практики в навчанні: «Я запрошую організації, які пропонують студентам кейси для вирішення. Ми працюємо не над гіпотетичними завданнями, а над реальними – від компаній. Студенти отримують фідбеки і можливість подальшого працевлаштування чи стажування. Цю систему я побачила в Тартуському університеті, де була гостьовим лектором. Так можна наблизити студентів до реальної роботи», – зазначає викладачка.
Підтримують студентів та викладачів
За словами Наталії Старинської, керівниці проекту Школи професійного розвитку викладачів при НаУКМА та співзасновниці спільноти «Вище», основна мета школи – це підтримка викладачів у роботі зі студентами і впровадження компетентнісного підходу у викладанні.
«Наше завдання – підготувати спеціалістів до нових умов. Ми вчимо створювати курс, залучати студентів до роботи, застосовувати методи інтерактивного викладання, розповідаємо про цифровий університет, “студентоцентричне” навчання, презентаційні навички, управління проектами і профілактику професійного й емоційного вигорання. Домашнє завдання – впровадити ці методи до своїх курсів», – зазначила Наталія Старинська.
Удосконалюють класичні методи викладання
На думку Гліба Буряка, викладача курсу «Сучасні проблеми міжнародної економіки» в Українсько-американському університеті Конкордія, одним із найбільших успіхів для нього є ускладнення курсу зі статистики для студентів міжнародного бізнесу до рівня повноцінної науки про дані. Загалом Гліб упроваджує класичний метод викладання в найбільш точному його розумінні.
«Не можу назвати інновацією метод, який носить прізвище Сократа, але він нечасто використовується в наших вищих школах. У його основі – постановка запитань, які допомагають дійти до суті тематики предмету. Презентацію можна розглянути й самостійно – я ж заохочую студентів до суперечок або спілкування та висловлення власного враження. А тому я за науковий метод, статистичне спостереження, критичну оцінку, працюю з дошкою, крейдою, маркерами. Терпіти не можу презентації: вони обмежують викладача і роблять лекцію чи семінар формалізованими, а викладача – непотрібним в аудиторії», – акцентує Гліб Буряк.
Заохочують упроваджувати нові методи викладання
Зі слів Юлії Клебан, доцента кафедри прикладної економіки та бізнесу факультету прикладних наук УКУ, найкраще студенти реагують на активні методи навчання. За допомогою ігор вони занурюються в середовище, яке вивчають. А ще це допомагає розвивати більш дружні та відкриті стосунки.
«Я використовую роботу в групах, методи активного навчання, часто запитую студентів про їхні враження від курсу. Ми разом обговорюємо завдання: вирішуємо, що саме можна зробити індивідуально, а що в групах чи в парах», – зазначає Юлія Клебан.
Загалом важливо тримати баланс у стосунках. З одного боку, викладач повинен бути готовим до взаємодії саме в тому середовищі, де комфортно студенту. Однак у спілкуванні зі студентами один із процесів, на думку Юлії, полягає в тренуванні перед робочою комунікацією, тому канал зв’язку може бути лише той, який вибере викладач. Це формує культуру ділового спілкування.
«Мої колеги також запроваджують нововведення у викладанні, у цьому питанні ми підтримуємо одне одного, ділимося перевіреними методами й результатами», – каже Юлія Клебан.
Ось іще декілька порад щодо зміни підходів у викладанні:
1. Постійно комунікуйте зі своїми студентами. Дізнайтесь те, чого вони хочуть: працювати самостійно чи в групах, вивчати текстові матеріали чи дивитися тематичні фільми, спілкуватися в месенджері чи поштою.
2. Не забороняйте студентам використовувати гаджети. Натомість інтегруйте їх у навчальний процес.
3. Будьте в тренді. Цікавтесь англомовними матеріалами про викладання та психологію. Крім підручників, рекомендуйте студентам брати інформацію зі статей і досліджень.
4. Впроваджуйте нові методи викладання. Зміщуйте акценти з теорії на практику. Для прикладу, запропонуйте студентам попрацювати над завданням у групах, оскільки це заохотить їх ділитися думками щодо теми і вдосконалювати м’які навички.
Комментариев нет:
Отправить комментарий