вторник, 11 сентября 2018 г.

Інноваційні технології

Через терни до зірок. STEM-освіта для вчителів та учнів

Через терни до зірок. STEM-освіта для вчителів та учнів

КОМПОНЕНТИ РЕАЛІЗАЦІЇ НУШ

Якою ми хочемо бачити школу? Основним питанням сьогодення є створення нової української школи. Головна мета — створити школу, в якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й уміння застосовувати їх у житті. НУШ — це вимога часу. Тут прислухаються до думки дітей, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж подобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння. Що ж потрібно для досягнення цієї мети?

1. ФОКУС НА ЦІННОСТЯХ

Немає значення, яку професію оберуть школярі в майбутньому. Звісно, для нас важливо, чим вони займатимуться, коли виростуть, але ще більш важливо, якими людьми вони стануть. Основні пріоритети в роботі з учнями — це цінності, навички та вміння будувати відносини з іншими. На практиці це виглядає так: вчителі ставляться до учнів із повагою, і тоді діти глибоко переко нані, що школа розглядає їх як особистостей. Така практика справляє значний вплив на моральний стан і учнів, і вчителів. Учні, які відчувають, що їх цінують, стають більш умотивованими до навчання, а вчителі, усвідомлюючи, яку велику роль вони відіграють у формуванні цінностей, отримують справжнє задоволення від своєї роботи. Фокусування на цінностях аж ніяк не витісняє освіту, а лише доповнює її.

2. ВИХОВУЄМО ВІДПОВІДАЛЬНИХ

Якщо учні виконують адміністративні обов’язки, керують певними аспектами школи, то вони вчаться відповідальності, завдяки цьому створюють умови для креативного мислення школярів. Тому залуче ння учнів до громадської активності в межах школи дуже важливе. Дітям потрібні ситуації, в яких успіх залежить від їхньої думки, дії, вчинку. Для того щоб розвивати відповідальність, потрібно дати учням владу в окремих питаннях. Також важливим є навчання співпраці та у співпраці. Делегуючи повноваже ння на певних етапах роботи, вчитель дає зрозуміти, що освіта складається з двох рівноцінних складових частин — теорії та практики. «Кожних декілька років, дорослі працівники школи покидають шкільне містечко на три дні, залишаючи учнів самих. Вони приймають адміністративні обов’язки та керують усіма аспектами діяльності та розвитку школи — від процесу навчання до шкільної їдальні. Коли дорослі повертаються, разом із дітьми вони присвячують два дні рефлексії над отриманим досвідом», — розповідає директор загальноосвітньої школи Unterstrass (Швейцарія).

3. ПРОЦЕС НАВЧАННЯ — ЦЕ СПІЛЬНА ТВОРЧІСТЬ УЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ

Формат співпраці дуже важливий у навчальній діяльності. Якщо на уроці домінує робота вчителя, то це одразу зменшує ефективність навчання. Партнерство і взаємодопомога повинні стати нормою для кожного шкільного заняття.

4. СТВОРЕННЯ СЕРЕДОВИЩА СПІВПРАЦІ В КОЛЕКТИВІ

Для вчителів важливі дві речі: бути певними, що вони мають можливість зростати професійно, та відчувати, що вони не самотні. Професійний розвиток зазвичай координують «згори донизу», і вчителі, відвідуючи курси підвищення кваліфікації, відчувають, що навчання, яке вони отримують, невпорядковане та здебільшого не має жодного стосунку до їхньої повсякденної роботи в школі. Співпраця між учителями існує лише у вигляді епізодичних засідань, заздалегідь спланованих за певними темами. Якщо від цих зустрічей щось і очікують, то це майже ніколи не пов’язано з викладанням. Учителі здебільшого мають переконання, що пріоритетними є ініціативи «знизу», а «згори» вони мають отримувати насамперед підтримку. У таких школах учителі витрачають щоденно на професійний розвиток стільки часу, скільки вони проводять у класі з учнями.

НАГОЛОС НА КОМАНДНІЙ РОБОТІ

Учителі надзвичайно цінують можливість бути мотивованими своїми ж колегами, мати можливість краще зрозуміти сенс різних педагогічних методик і практик. До того ж разом вони підтримують розвиток одне одного. Результат — вмотивовані та впевнені вчителі, які усвідомлюють свою особливість і водночас пишаються тим, що вони є частиною потужного колективу.
До таких висновків Наталія Грушко дійшла після знайомства з European Schoolnet (Європейською Шкільною Академією), STEM Alliance та Scientix. Це — європейські освітні організації, які дають змогу вчителям підвищувати свою кваліфікацію через проведення різноманітних конкурсів і навчальних семінарів сучасного формату з найкращими тьюторами світу. У 2017/2018 навчальному році вона тричі брала участь у таких змаганнях, перемагала й отримала можливість повчитись. Її мета — донесення інформації про можливості для українських освітян. Адже математика та природничі науки — це пріоритетний напрям освіти у світі.
Упровадження STEM допоможе вирішити багато проблем і в освітніх закладах, і в майбутньому нашої держави. STEM-освіта — це напрям інноваційного розвитку. Абревіатура STEM з англійської перекладають як «наука, технології, інженерія та математика». У STEM-освіті ми робимо ставку на міжпредметний зв’язок між цими науками. Це альтернатива традиційним методикам. Діти розвивають логічне мислення, технічну грамотність, використовуючи міжпредметні зв’язки, вони вчаться вирішувати системні задачі. Вони задумуються над тим, що можуть стати новаторами та винахідниками. Власне, працюючи над своїми проектами, вони вже є ними. Тому для реалізації цих завдань досить важливий ресурс Scientix. Ця онлайн-платформа містить дидактичні матеріали для вчителів природничо-математичних дисциплін, а також інформує європейську освітянську спільноту про інноваційні освітні конкурси — Європейський тиждень STEM (STEM Discovery Week) і STEM Ahead Competition.
Перемога проектів Наталії Грушко в цих конкурсах дала їй змогу взяти участь у трьох семінарах-практикумах, що відбулися в Брюсселі під егідою European Schoolnet, та побачити сучасне освітнє середовище Future Classroom Lab.
European Schoolnet — це мережа 34 європейських міністерств освіти, яка розташо вана в Брюсселі (Бельгія). Будучи некомерційною організацією, вона прагне впроваджувати інновації в навчальний процес і навчання основним зацікавленим сторонам  — міністерствам освіти, школам, викладачам, науковцям і  партнерам із промисловості.
23 листопада 2017 року в Брюсселі відбувся Safer Internet Forum-2017. На нього можна було отримати запрошення, лише попередньо пройшовши конкурсне випробування. SIF-2017 відвідало більше 200 учасників. Це були представники різних напрямів бізнесу, індустрії, центрів безпечного Інтернету, педагогів, науковців і дітей з різних країн. Цю щорічну міжнародну конференцію проводить за фінансової підтримки Європейського Союзу, тут займаються питаннями безпечного використання Інтернету, захистом неповнолітніх від шкідливого впливу мережі, впливу робототехнічних іграшок на якість навчання тощо.
А 22 листопада група педагогів із Бельгії, Греції, Румунії, Італії, Польщі, Іспанії, Сербії, Англії та України обговорювала проблеми й можливості, які мережа пропонує дітям і підліткам. Це відбувалося в класі-лабораторії у штаб-квартирі Європейського Schoolnet та у штаб-квартирі Google у Брюсселі. Для учасників це був справді вражаючий досвід! Уся команда працювала в класній лабораторії майбутнього, про яку раніше доводилось лише читати. Учасники семінару були щиро вдячні eTwinning та European Schoolnet, які надали таку чудову можливість!
У лютому STEM Alliance обрав 14 проектів учителів-переможців конкурсу STEM Ahead. Після оголошення конкурсу Альянс STEM отримав 120 подань від викладачів у трьох категоріях: події, відео та навчальна діяльність. Журі конкурсу були дуже вражені високою якістю конкурсних матеріалів і дякували всім викладачам, які намагалися взяти участь у конкурсі, щоб показати кореляцію між високотехнологічними галузями промисловості та освітою. Семінар тривав три дні. Протягом цього часу педагоги-переможці обмінювались освітнім досвідом. А ще вчителям у Брюсселі розповідали, як у найближчому майбутньому кардинально може змінитися підхід до шкільної освіти. Найбільше учасникам запам’ятались освітні ігри, за допомогою яких учні зможуть вивчати й гуманітарні, й точні науки. Такі ігри — це справжній прорив, такий контент дуже сподобався б сучасним українським школярам.
Чудовим подарунком для пані Наталії було отримання нагороди від Scientix за перемогу в STEM Discovery Week у 2018 році. Її та ще 40 переможців конкурсу STEM Discovery Week тепло вітали організатори Scientix та STEM Alliance на 23-му семінарі з наукових проектів у Лабораторії Future Classroom European Schoolnet у Брюсселі, який відбувся з 22 по 24 червня 2018 року. Усі переможці демонстрували креативність у педагогічній діяльності та розповідали про свої плани на наступний рік у програмі STEM Discovery Week.
Організатори вручили нагороди у двох категоріях. Перша категорія відзначила педагогів, які активно поширювали інформацію в блозі STEM Discovery Week про власну діяльність у програмі, залучаючи до роботи інших членів своєї громади та закликаючи людей у Європі приєднатися до кампанії STEM Discovery Week у 2018 році. Серед них була і робота Наталії Грушко. Друга нагорода була надана новачкам у світі Scientix, які організували амбітні заходи, залучали місцеві громади, сприяли участі дівчат у науці тощо. У той самий час, STEM Alliance відзначив педагогів, які скористалися запропонованими методиками в галузі природничо-математичної освіти, приділили значну увагу в роботі професійному зростанню та сприяли утвердженню гендерної рівності. Журі конкурсу звернуло увагу на методологічну складову частину поданих робіт.

ОСВІТНІЙ ПРОСТІР У РАМКАХ STEM

У рамках церемонії нагородження кожен із переможців презентував свій внесок до STEM Discovery Week для колег. Презентації показали широкий спектр тем, що були розглянуті під час цьогорічної кампанії STEM Discovery Week, у рамках якої було проведено понад 800 заходів, організованих у 40 країнах.

Future Classroom Lab

Future Classroom Lab (Класна лабораторія майбутнього) — це надсучасний освітній простір, створений за ініціативи European Schoolnet в Брюсселі. Лабораторія спонукає відвідувачів переосмислити роль педагогіки, технологій і дизайнерського мислення в підготовці та проведенні сучасного уроку. FCL складається з шести навчальних зон, в яких відбувається навчання ХХІ століття, розвиваються життєві компетентності вчителів і учнів, практикують сучасні стилі й методи навчання, використовують новітні технології, імплементують соціальні тренди, що впливають на освіту.
рис 1
Рис. Організація зон фокусування у Future Classroom Lab

6 ЗОН ХХІ СТОЛІТТЯ

1. INVESTIGATE

«Дослідницька зона» — навчальний простір, де учні роблять «відкриття», стають активними учасниками освітнього процесу, а не пасивними слухачами. Роль учителя — організовувати проектну діяльність, розвивати критичне мислення учнів. Мобільні меблі підтримують цю концепцію, фізичний простір може бути швидко переформатований для роботи в групах, парах або індивідуально. Дослідницька діяльність учнів відбувається шляхом використання цифрових вимірювальних пристроїв. Корисне обладнання для цієї зони: датчики даних, роботи, мікроскопи, Інтернет-лабораторії, 3D-моделі.

2. INTERACT

«Зона взаємодії». Вона передбачає активне залучення й учнів, і вчителів до навчального процесу через використання сучасних гаджетів. Технологія дає можливість кожному учню зробити свій внесок, а вчителю провести формувальне оцінювання й отримати миттєвий зворотний зв’язок. Для взаємодії можна використовувати особисті смартфони, планшети, смарт-дошки чи інтерактивний контент. Корисне обладнання для цієї зони: інтерактивні дошки, пристрої для миттєвої відповіді, мобільні навчальні пристрої (ноутбук, нетбук, планшет, смартфони), система управління класом.

3. CREATE

«Творча зона». Тут учні планують і створюють власний контент: відео, презентації, моделі тощо. Корисне обладнання для цієї зони: відеокамера високої чіткості, цифрова камера, програмне забезпечення для редагування відео, аудіо, програмне забезпечення для записів, анімаційна програма, програмне забезпечення для запису потокового відео.

4. PRESENT

«Презентаційна зона». Тут учні мають у розпорядженні набір інструментів для презентації своїх наробків і можливість отримати зворотний зв’язок із аудиторією. Процес відбувається наживо й онлайн. Заохочують Інтернет-публікації, що дає учням змогу набути навичок використання онлайн-ресурсів і засвоїти принципи кібербезпеки й медіаграмотності. Корисне обладнання для цієї зони: мобільні меблі, проектор/HD екран, інструменти для онлайн-опитувань, інструментарій для онлайн-публікацій.

5. EXCHANGE

«Зона обміну інформацією». Співпраця в класі ХХІ століття не обмежується синхронним спілкуванням face-to-face — взаємодія учасників навчально-виховного процесу може відбуватися в режимі онлайн, а також асинхронно. Цей навчальний простір сприяє обміну інформацією в режимі учень — учень і вчитель — учні в реальному, й у віртуальному середовищі. Корисне обладнання для цієї зони: інтерактивні дошки, інтерактивний стіл, проектор, програмне забезпечення.

6. DEVELOP

«Зона розвитку» — це простір для неформального навчання та саморефлексії. Тут учні можуть самостійно навчатись у власному темпі. Так формується вміння навчатись протягом усього життя. Ця частина FCL неформальна, більш схожа на домашнє середовище, що сприяє комфортному підсвідомому навчанню без тиску й моніторингу. Тут можна навчатись граючись, використовуючи різноманітні настільні або електронні ігри. Корисне обладнання для цієї зони: зручні мобільні меблі, куточки для навчання, портативні пристрої, аудіопристрої та навушники, паперові та електронні книги, ігри (аналогові та цифрові).

УРОКИ В РАМКАХ FUTURE CLASSROOM LAB

В інноваційному навчальному просторі Future Classroom Lab і уроки мають відбуватися по-іншому. Замість традиційного уроку методисти FCL пропонують трансдисциплінарні навчальні сценарії. План-конспект такого «уроку» складають у вигляді таблиці. Етапи навчального сценарію значно відрізняються від етапів традиційного уроку та містять такі модулі:
  1. Dream — поміркуй, уяви, придумай (учні знайомляться з трансдисциплінарною темою, думають, як її можна розкрити з погляду різних навчальних предметів)
  2. Explore — досліди (учасники освітнього процесу досліджують об’єкт вивчення)
  3. Map — сплануй (учні аналізують інформацію, отриману з різних джерел і планують проект або доповідь).
  4. Make — створи (учні створюють прототип або робочий варіант фінального продукту).
  5. Ask — запитай (учні отримують фідбек щодо їхнього проекту від інших учасників навчального процесу — учнів, учителів, членів родини, представників громади, зовнішніх експертів).
  6. Re­make — удосконалюй (учні вдосконалюють фінальний продукт з урахуванням реакції інших учасників навчального процесу).
  7. Show — продемонструй (учні демонструють власний проект).
Розподілити час між модулями
  • на етап Dream відводять 5% від загального часу уроку,
  • етапи Explore і Map разом — 45%,
  • сукупність етапів Make, Ask і Remake — 40%,
  • завершальний етап Show — 10% часу.
Цікаво, що до активної участі в освітньо­виховному процесі за такої моделі навчання заохочують членів родин учнів, представників громади, зовнішніх експертів. Такий підхід підсилює зв’язок школи й суспільства та наближає навчання до реального життя.
У плані-конспекті навчального сценарію учитель (або група учителів-співавторів):
  • надає стислий опис кожного етапу;
  • зазначає спосіб оцінювання проміжних і кінцевого результату;
  • зазначає форми рефлексії;
  • прописує особливості організації групової та індивідуальної роботи учнів, указує шляхи персоналізації навчання;
  • описує використання цифрових технологій на кожному етапі; вказує, в якій із навчальних зон відбуватиметься кожен етап;
  • прописує ролі учнів і вчителя на кожному етапі навчального сценарію.
Для сучасного освітнього простору характерні: 
  1. Наявність необхідної різноманітності навчального середовища (як варіант, поділ на декілька навчальних зон).
  2. Забезпечення можливості для динамічного навчання (надавати учням змогу переміщуватися класом під час уроку, працювати в групах або індивідуально, залежно від етапу уроку тощо).
  3. Сприяння трансдисциплінарному підходу (інтегрованому навчанню), об’єднанню різних навчальних предметів довкола наскрізних тем.
  4. Наявність простору для дослідження, творчості, свободи самовираження.
  5. Забезпечення ситуації успіху й результативності навчання для учнів із різними типами засвоєння інформації, сприяння всебічному розвитку особистості, мотивування учнів до
    самоосвіти.
Future Classroom Lab (Класна лабораторія майбутнього) — це модель сучасного освітнього середовища. Звісно, технічне оснащення такої лабораторії відповідає найсучаснішим вимогам. Але головне — це не обладнання, а розуміння того, що вчителі можуть учити сучасних дітей, «цифрових аборигенів», використовувати такі звичні для них гаджети не просто для розваг, а з користю для себе і для майбутнього суспільства, для вирішення актуальних глобальних проблем. Класна лабораторія майбутнього покликана поєднати інноваційну педагогіку й технології для того, щоб виховати успішних громадян майбутнього. Ефективним у роботі з поколінням сучасних школярів є взаємозв’язок їхнього шкільного досвіду та близьких їм літературних героїв.

Підказки від професора Дамблдора

Гаррі Поттер — головний герой всесвітньо відомої серії романів англійської письменниці Джоан К. Ролінґ, який вчився у школі чародійства Хоґвартс. Своє навчання він розпочав під керівництвом професора Дамблдора — директора школи та найкращого тамтешнього вчителя. Ось деякі підказки від магічного директора, які варто використати й нам.
  • Будьте врівноваженими. Коли Гаррі робив нерозсудливі вчинки, професор не дозволяв собі «виходити з себе». Незалежно від того, що чекає на Дамблдора, він спокійно сприймає цей факт. Не нагнітає ситуацію, гніваючись, а просто дає можливість Гаррі виплеснути емоції. Він є тільки спостерігачем. Він спокійний. Чи не цього хоче більшість наших учнів? Бути почутими, бути вислуханими й мати врівноважених наставників.
  • Не будьте грубими. У ситуації з прийомними батьками Гаррі професор Дамблдор не опускається до рівня пихи чи сарказму, коли стикається з грубістю та хамством. Що стоїть за поведінкою тітки й дядька? Страх, самовдоволення, невпевненість? Це також властиво для багатьох наших учнів.
  • Майте почуття гумору. Дамблдор не вважає, що він ідеальний. Він ламає незручні ситуації легким жартом або коментарем — і так руйнує стресові ситуації. Це допомагає покращити мікроклімат і розрядити напружену обстановку.
  • Дозволяйте дітям робити помилки. Дамблдор — один із найсильніших чаклунів у всій країні. І водночас він доступний, спокійний і скромний. Він не вважає, що знає всі відповіді або є найкращим. Він дозволяє своїм вчинкам говорити за нього, а не хвалитися своїми досягненнями. Зробити помилку — це нормально, адже ми робимо їх також.
  • Будьте людяними. Дамблдор відстоює тих, хто вразливий. Він захищає їх своєю магією та рішеннями. Як вчителі, ми повинні робити це кожен день. Ми повинні пам’ятати й застосувати цей урок від Дамблдора кожного дня.
  • Підтримуйте своїх учнів. Дамблдор ставить потреби інших вище за власні.
  • Будьте чесними з учнями. Правда — це та міць, що зможе розтрощити будь-які перешкоди на своєму шляху. Правда допомагає знайти себе й досягти поставленої мети. І якими б цинічними не були часи, правдиве слово завжди зможе пробити собі шлях до справжніх життєвих цінностей.

Підсумки

Поспілкувавшись із колегами з Європи, авторка статті зрозуміла, що українським педагогам час уже виходити на міжнародний рівень. І тут важливим фактором на шляху до успіху виступає знання іноземних мов. Тож покращуйте свій рівень англійської та інших європейських мов! Це відкриває широкі можливості.
Наталія ГРУШКО

1 комментарий: