Увага цікавий досвід:
(пам'яті В.Шаталова)
Шкільний курс по сім
років. Як вчив дітей педагог-новатор Віктор Шаталов, який помер в Донецьку
У ніч на 20 листопада в Донецьку пішов з життя знаменитий
радянський педагог, автор унікальних методик навчання Віктор Федорович Шаталов.
Він помер на 94 році життя.
Про смерть педагога повідомив в Мережі донецький
письменник Владислав Русланів.
"Цієї ночі на
94-му році життя пішов з життя Віктор Федорович Шаталов - радянський,
російський і український педагог-новатор", - написав Владислав
Русланів.
Віктор Шаталов народився в Сталіно (Донецьк) в 1927 році.
Після закінчення Великої вітчизняної війни почав працювати в школі викладачем
математики. Довгий час викладав в СШ №5, що у Ворошиловському районі Донецька.
Система
Шаталова - шкільний курс за 7 років
Всесоюзна популярність прийшла до Шаталову після того, як
3 листопада 1971 року в газеті "Комсомольская правда" з'явилася
стаття Симона Соловейчик "Метод Шаталова". Донецький вчитель
запропонував методику, яка в корені змінювала систему відносин "учитель -
учень".
Завдяки авторській системі Шаталова вчителям можна було
навчити всіх дітей, незалежно від їх природних здібностей, таких предметів, як
фізика, математика, хімія і астрономія. Причому навчити швидко і успішно. Тобто
система Шаталова готувала вчителів-універсалів, компетентних у багатьох науках.
Його вихованці закінчували шкільний курс десятирічки в 9-м, а деякі навіть і
8-м або 7-му класі. Всі без винятків вступали до вузів. Унікальна методика
привертала увагу і педагогів, і батьків, і учнів.
Оригінальна
система інтенсивного навчання, розроблена для середньої і старшої ступенів
загальноосвітньої школи, включає близько 200 моментів, найважливіші з яких
наступні:
- авторські навчальні посібники, що представляють
програмний матеріал головним чином в вербально-графічних формах, що спрощують
процес викладу, сприйняття і запам'ятовування,
- принцип відкритих перспектив, орієнтований на розвиток
творчого мислення школярів,
- принцип систематичної зворотного зв'язку, на базі
різноманітних нестандартних форм об'єктивного обліку і контролю знань кожного
учня на кожному уроці, що дозволяє відмовитися від учнівських щоденників і
класних журналів.
5
шкільних правил педагога-новатора
Часто діти на уроках соромилися відповідати біля дошки,
боячись зробити помилку і отримати двійку, яку потім не виправиш. Вони погано
становили конспекти, але Шаталов використовував 5 принципів, які допомагають
зробити з безнадійних, здавалося б, двієчників відмінників.
1. магнітофон опитування. Щоб учні вимовляти і витрачали
більше часу на усні відповіді, ввів в практику, коли кілька учнів могли
записати свої відповіді на магнітофон і отримати оцінку.
2. Від загального до конкретного. Педагог дробив одну
главу підручника на безліч. Наприклад, міг тему побудови графіка лінійної
функції вмістити на половину аркуша А4, коли в підручнику під неї відводилося 5
сторінок тексту і два роз'єднаних параграфа.
3. Виключити, не можна залишити! Це правило стосувалося
непотрібної, на думку педагога, інформації. Він вважав, що більшості хлопців
досить просто знати теорему і вміти застосовувати її на практиці, а додатково
можна прочитати в інтернеті.
4. Контроль не заради контролю. Оцінки і контроль
потрібні для того, щоб учень міг повідомити про виконану роботу. Згідно з
підходом Шаталова, позначки можна було легко виправити, перездати тему.
5. Зрозумілий конспект. Після вивчення теми в зошиті
повинна залишатися короткий запис з опорних сигналів. Іноді на одному аркуші
учень робив запис цілої глави теми, а на другому розміщувалися схеми, малюнки і
алгоритми. Часто дітям давали таке завдання додому - структурувати конспект
зручним чином.
Замість традиційних домашніх завдань учні за методом
Шаталова отримували великі "пропозиції", обсяг і складність яких
варіювалися на різних етапах навчання з урахуванням індивідуальних
особливостей, а до закінчення курсу наближалися до конкурсних і олімпіадних.
Традиційні іспити у Шаталова замінялися роботами по
"листам групового контролю" і так званими релейними, які виявляють
результат самостійної діяльності над усіма видами завдань.
Широко застосовувалися і ігрові форми навчальних занять.
Багато напрацювання Шаталова використовуються і зараз не тільки шкільними
вчителями, а й педагогами вузів. Також вони довели свою ефективність і при
навчанні деяким складним професій.
В YouTube можна знайти не один практикум за рішенням
геометричних задач, де учні за 17 хвилин розв'язують складні завдання, що
вимагають знання системи рівняння з двома невідомими, теореми Піфагора.
Комментариев нет:
Отправить комментарий