понедельник, 23 ноября 2020 г.

Увага цікавий досвід: (пам'яті В.Шаталова)

 

Увага цікавий досвід:
(пам'яті В.Шаталова)

Шкільний курс по сім років. Як вчив дітей педагог-новатор Віктор Шаталов, який помер в Донецьку

 


 

У ніч на 20 листопада в Донецьку пішов з життя знаменитий радянський педагог, автор унікальних методик навчання Віктор Федорович Шаталов. Він помер на 94 році життя.

Про смерть педагога повідомив в Мережі донецький письменник Владислав Русланів.

"Цієї ночі на 94-му році життя пішов з життя Віктор Федорович Шаталов - радянський, російський і український педагог-новатор", - написав Владислав Русланів.

Віктор Шаталов народився в Сталіно (Донецьк) в 1927 році. Після закінчення Великої вітчизняної війни почав працювати в школі викладачем математики. Довгий час викладав в СШ №5, що у Ворошиловському районі Донецька.

Система Шаталова - шкільний курс за 7 років

Всесоюзна популярність прийшла до Шаталову після того, як 3 листопада 1971 року в газеті "Комсомольская правда" з'явилася стаття Симона Соловейчик "Метод Шаталова". Донецький вчитель запропонував методику, яка в корені змінювала систему відносин "учитель - учень".

Завдяки авторській системі Шаталова вчителям можна було навчити всіх дітей, незалежно від їх природних здібностей, таких предметів, як фізика, математика, хімія і астрономія. Причому навчити швидко і успішно. Тобто система Шаталова готувала вчителів-універсалів, компетентних у багатьох науках. Його вихованці закінчували шкільний курс десятирічки в 9-м, а деякі навіть і 8-м або 7-му класі. Всі без винятків вступали до вузів. Унікальна методика привертала увагу і педагогів, і батьків, і учнів.

Оригінальна система інтенсивного навчання, розроблена для середньої і старшої ступенів загальноосвітньої школи, включає близько 200 моментів, найважливіші з яких наступні:

- авторські навчальні посібники, що представляють програмний матеріал головним чином в вербально-графічних формах, що спрощують процес викладу, сприйняття і запам'ятовування,

- принцип відкритих перспектив, орієнтований на розвиток творчого мислення школярів,

- принцип систематичної зворотного зв'язку, на базі різноманітних нестандартних форм об'єктивного обліку і контролю знань кожного учня на кожному уроці, що дозволяє відмовитися від учнівських щоденників і класних журналів.

5 шкільних правил педагога-новатора

Часто діти на уроках соромилися відповідати біля дошки, боячись зробити помилку і отримати двійку, яку потім не виправиш. Вони погано становили конспекти, але Шаталов використовував 5 принципів, які допомагають зробити з безнадійних, здавалося б, двієчників відмінників.

1. магнітофон опитування. Щоб учні вимовляти і витрачали більше часу на усні відповіді, ввів в практику, коли кілька учнів могли записати свої відповіді на магнітофон і отримати оцінку.

2. Від загального до конкретного. Педагог дробив одну главу підручника на безліч. Наприклад, міг тему побудови графіка лінійної функції вмістити на половину аркуша А4, коли в підручнику під неї відводилося 5 сторінок тексту і два роз'єднаних параграфа.

3. Виключити, не можна залишити! Це правило стосувалося непотрібної, на думку педагога, інформації. Він вважав, що більшості хлопців досить просто знати теорему і вміти застосовувати її на практиці, а додатково можна прочитати в інтернеті.

4. Контроль не заради контролю. Оцінки і контроль потрібні для того, щоб учень міг повідомити про виконану роботу. Згідно з підходом Шаталова, позначки можна було легко виправити, перездати тему.

5. Зрозумілий конспект. Після вивчення теми в зошиті повинна залишатися короткий запис з опорних сигналів. Іноді на одному аркуші учень робив запис цілої глави теми, а на другому розміщувалися схеми, малюнки і алгоритми. Часто дітям давали таке завдання додому - структурувати конспект зручним чином.

Замість традиційних домашніх завдань учні за методом Шаталова отримували великі "пропозиції", обсяг і складність яких варіювалися на різних етапах навчання з урахуванням індивідуальних особливостей, а до закінчення курсу наближалися до конкурсних і олімпіадних.

Традиційні іспити у Шаталова замінялися роботами по "листам групового контролю" і так званими релейними, які виявляють результат самостійної діяльності над усіма видами завдань.

Широко застосовувалися і ігрові форми навчальних занять. Багато напрацювання Шаталова використовуються і зараз не тільки шкільними вчителями, а й педагогами вузів. Також вони довели свою ефективність і при навчанні деяким складним професій.

В YouTube можна знайти не один практикум за рішенням геометричних задач, де учні за 17 хвилин розв'язують складні завдання, що вимагають знання системи рівняння з двома невідомими, теореми Піфагора.

Комментариев нет:

Отправить комментарий