НА ЗАМІТКУ
10 модних
слів з галузі освіти
Ментор – наставник, який
має особистий досвід успіху й готовий поділитися ним зі своїм підопічним. Для
свого підопічного ментор одночасно є консультантом, мудрим радником, коучем і
психологом. Його головне завдання – вберегти учня від помилок і невдач. У цьому
і є головна роль менторства, що дозволяє вчитися в досвідченого й успішного
практика, переймати його особистий досвід і методику роботи.Ментор дає
підопічному можливість поставити запитання, які допоможуть зрозуміти
психологічні та професійні особливості певної галузі.
Ментор
насамперед є інсайдером, тобто не просто має теоретичні знання, а й сам пройшов
той самий шлях, яким іде його підопічний. І саме тому він завжди може правильно
підказати, де можуть виникнути найбільші перешкоди, і як до них правильно
підготуватися. Це допоможе учневі пройти свій професійний шлях ефективно й
успішно.
Тьютор – особа, яка
провадить індивідуальні або групові заняття з учнями, студентами; репетитор,
наставник. В університетах тьютори – помічники викладача, здебільшого аспіранти
або старші студенти. Тьютор є ключовою фігурою в дистанційному навчанні, він
відповідає за проведення занять зі студентами. Аналізуючи досвід зарубіжних університетів, можна бачити, що найчастіше розробник курсу і тьютор – одна і та ж особа.
Ключова компетентність – спеціально
структурований комплекс якостей особистості, що дає
можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності і
належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів.
Відповідно до закону “Про
повну загальну середню освіту”, виокремлюють такі ключові компетентності,
необхідні кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності:
· вільне володіння державною мовою;
· здатність спілкуватися рідною (у разі
відмінності від державної) та іноземними мовами;
· математична компетентність;
· компетентності
у галузі природничих наук, техніки і технологій;
· інноваційність;
· екологічна компетентність;
· інформаційно-комунікаційна
компетентність;
· навчання впродовж життя;
· громадянські та соціальні
компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав
людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і
можливостей;
· культурна компетентність;
· підприємливість та фінансова
грамотність;
· інші
компетентності, передбачені стандартом освіти.
М’які навички – (soft skills) – навички, що
дозволяють бути успішним незалежно від специфіки діяльності та галузі.
Натомість “тверді навички” (hard skills) – це
технічні навички, пов’язані з діяльністю в галузі формалізованих технологій:
діловодство, логістика, керування автомобілем, програмування, метод сліпого
друку тощо. Тобто це прямі професійні навички.
Традиційно
називають такі м’які навички: уміння переконувати, знаходити підхід до людей,
здатність бути лідером, міжособистісне спілкування, ведення переговорних
процесів, робота в команді, особистісний розвиток, управління часом,
ерудованість, креативність тощо. Ці навички важливі як у роботі, так і в житті.
Що вище людина підіймається кар’єрними сходами, то більшу роль відіграють саме
м’які навички, адже високий пост означає високу кількість підлеглих, які
потребують консультацій з різних питань. Фахівці з персоналу твердять:
співробітники, які володіють цими навичками, можуть не лише давати кращі
результати, але й допомагати створювати комфортну атмосферу. Саме тому 85%
тренінгових програм і курсів нині зорієнтовані на освоєння soft skills.
НУШ – «Нова українська школа», масштабна реформа системи
загальної середньої освіти в Україні, започаткована Міністерством освіти і
науки під керівництвом Лілії Гриневич і запланована на десятиріччя вперед.
Ключова мета НУШ – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме
учням не лише знання, а й уміння застосовувати їх у житті.
Формула НУШ
передбачає такі ключові елементи:
· новий
зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, потрібних для успішної
самореалізації в суспільстві;
· умотивований
учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно;
· наскрізний
процес виховання, який формує цінності;
· децентралізація
й ефективне управління, що надасть школі реальну автономію;
· педагогіка,
що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками;
· орієнтація
на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм;
· нова
структура школи, яка дає змогу добре засвоїти новий зміст і набути
компетентності для життя;
· справедливий
розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної
освіти;
· сучасне
освітнє середовище, яке забезпечить необхідні умови, засоби і технології для
навчання учнів, освітян, батьків не лише в приміщенні навчального закладу.
Інтеграція – об’єднання та
взаємопроникнення змістових елементів у єдине ціле на основі спільного підходу.
Державний стандарт повної загальної
середньої освіти, ухвалений Кабінетом Міністрів України 2020 року, передбачає,
що учні можуть вивчати як окремі навчальні предмети, так і інтегровані курси.
Формування змісту інтегрованих предметів може здійснюватися шляхом
упорядкування в логічній послідовності результатів навчання кількох
інтегрованих освітніх галузей, однієї освітньої галузі або її окремих
складників.
Метою інтегрованого навчання є:
· формування
в учнів цілісного уявлення про навколишній світ, системи знань і вмінь;
· досягнення якісної, конкурентоздатної
освіти;
· створення
оптимальних умов для розвитку мислення учнів;
· активізація
пізнавальної діяльності учнів на уроках;
· ефективна
реалізація розвивально-виховних функцій навчання.
Переваги інтегрованого навчання:
· пожвавлення навчального процесу;
· економія навчального часу;
· уникнення перевтоми.
Моніторинг – збирання, оброблення,
зберігання та розповсюдження інформації про стан освіти, інтерпретація фактів,
прогнозування динаміки й тенденцій її розвитку та розроблення науково
обґрунтованих рекомендацій для прийняття управлінських рішень стосовно
підвищення ефективності функціонування освітньої галузі.
Моніторинг
планують як систему заходів для виявлення та відстеження тенденцій у розвитку
освіти. Він може бути внутрішнім (запровадженим самим закладом освіти) і
зовнішнім (здійснюваним спеціальними незалежними установами). Прикладами
моніторингу якості освіти можуть бути проведені нещодавно в Україні
загальнодержавне моніторингове дослідження якості початкової освіти «Стан
сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової
школи» (МДЯПО) та
міжнародне дослідження якості освіти PISA.
Формувальне оцінювання – оцінювання для
навчання, на відміну від підсумкового оцінювання (оцінювання результатів
навчання).
Формувальне оцінювання є інтерактивним оцінюванням прогресу учнів,
що дає змогу вчителю відповідним чином адаптувати освітній процес. Використання
формувального оцінювання дозволяє відстежувати особистісний поступ дитини,
перебіг опановування нею навчального матеріалу й вибудовувати індивідуальну
освітню траєкторію учня.
Таке оцінювання дає можливість учням
усвідомлювати й відслідковувати особистий прогрес і планувати подальші кроки з
допомогою вчителя. Для педагога формувальне оцінювання означає бути
поруч з учнем і вести його до успіху. Учителі використовують інформацію з
оцінювання для коригування навчання та забезпечення правильного виконання
учнями завдань. Коли наставники регулярно залучають учнів до збирання й
перевірки інформації про своє навчання, вони допомагають їм ставати
відповідальними та
самостійними.
Аудит – перевірка звітності та іншої
інформації про діяльність установи з метою підтвердження її достовірності та
законності.
Інституційний аудит закладу
освіти – це зовнішнє оцінювання діяльності школи, що базується на ґрунтовному
вивченні освітніх та управлінських процесів.
Такий аудит
покликаний допомогти школам стати більш якісними і надалі сформувати та
підтримувати культуру якості освіти, що базується на прозорості, інноваційності
та партнерстві учасників освітнього процесу.Подібні системи оцінки якості
освіти успішно працюють у більшості європейських країн. Наразі її запроваджують
в Україні.
Це нова для
нашої країни процедура оцінювання якості освітньої діяльності шкіл. Атестація,
яку раніше проходили школи, була спрямована здебільшого на формалізований
контроль і перевірку. Головна ж місія аудиту – допомогти школам підвищити
якість їхньої діяльності та сприяти зростанню суспільної довіри до освіти. Якщо
атестація показувала школі «що не так», то інституційний аудит має показати «як
зробити краще». При цьому, у школи залишається поле для вибору власної
стратегії розвитку і шляхів її реалізації.
Змішане навчання – ефективне
поєднання безпосередньої (очної, офлайнової) та опосередкованої (дистанційної,
онлайнової) форми взаємодії студентів і викладачів.
Упродовж такого процесу студенти
навчаються частково онлайн і мають елементи контролю над навчальним процесом –
коли, де і як вчити матеріал.
Під час
змішаного навчання гаджети і девайси використовують для спроби персоналізувати
роботу кожного окремого студента. Навчання в аудиторіях за таких умов використовують
для надання студентові комплексного досвіду навчання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий