Глобальні моделі компетенцій
Реформувати освіту складно - ця сфера традиційно інертна, намагається зберегти усталені традиції і навчальну програму. Це відбувається і на рівні політичних процесів (органи влади вважатимуть за краще косметичні зміни глибоких реформ), і на індивідуальному експертному рівні (експерти, які розробляють нові програми реформ, часто приймають рішення відповідати традиційним стандартам).
Проте, усвідомлення необхідності змін сьогодні стало однією з головних порядків денних практично у всіх держав світу. Реформатори в різних точках планети намагаються визначити і сформулювати компетенції, необхідні зростаючим особистостям в стрімко менющуюся епоху. Природно, в різних країнах народжуються різні типології: десь поділяють можливі компетенції одним чином, а десь - зовсім іншим.
Вирішити цю проблему намагаються міжнародні організації, консорціуми, експертні групи, які проводять довгострокові дослідження реформ в різних країнах і шукають об'єднують принципи класифікації компетенцій, які можна було б використовувати в глобальних масштабах. Цим, зокрема, займається і ЮНЕСКО, і Всесвітній економічний форум, і ОЕСР, і багато інших.
Нижче ми познайомимося з найактуальнішими на сьогодні масштабними моделями компетенцій.
Країни-учасниці Організації економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) в 1997 році запустили PISA, міжнародну програму оцінки освітніх досягнень учнів.
Результати PISA, яка проводиться раз на 4 роки, допомагають з'ясувати, формуються у школярів різних країн навички та вміння, необхідні для повноцінного життя в сучасному суспільстві. Спочатку PISA перевіряла 4 різних види грамотності: грамотність роботи з текстом, математична грамотність, естесвеннонаучная грамотність і здатність вирішувати завдання. Однак з часом стало очевидно, що цих чотирьох областей для оцінки недостатньо. Проект DeSeCo (Definition and Selection of Competencies, Визначення і вибір компетенцій) покликаний визначити ті компетентнісного області, які важливі сьогодні і в прогнозованому майбутньому, щоб оцінка PISA стала ще точніше. Крім цього, в результатах дослідження компетенцій DeSeCo зацікавлені багато держав і освітні системи світу, оскільки людський капітал нарешті стає головною частиною політики.
Щоб компетенція стала ключовою, на думку експертів DeSeCo, вона повинна відповідати трьом критеріям:
1. вона повинна мати цінність для особистості і суспільства
2. вона повинна допомагати індивідууму вбудовуватися в різні контексти
3. вона повинна мати цінність не тільки в професійному сенсі, але і в особистісному
У звіті DeSeCo формується три великих категорії компетенцій:
1. грамотне і інтерактивне використання інструментів (мови, тексту, інформації, технологій)
2. взаємодія в неоднорідних групах (доброзичливе ставлення, робота в команді, кооперація, вміння вирішувати конфлікти)
3. незалежна поведінка (мати розгорнутий погляд на речі, будувати власні життєві плани, відстоювати власні права і захищати права інших)
Всесвітній економічний форум в 2015 році опублікував результати свого довгострокового дослідження компетенцій по 100 країнам світу - New Vision for Education: Unlocking the Potential of Technology.
Експертна група виділила наступні великі групи компетенцій, які можна вважати ключовими параметрами для оцінки успіху особистості в XXI столітті:
1. Базові компетенції (вміння читати, писати і рахувати, використовувати наукові знання, працювати з цифровими технологіями та інформацією, управляти власними фінансами і жити в цивілізованому суспільстві)
2. Професійні компетенції (критичне мислення, креативність, спілкування і співробітництво)
3. Особистісні компетенції (любопознательность, ініціативність, наполегливість, гнучкість, лідерські якості, повагу до інших суспільств і культур)
Некомерційна організація Partnership for 21st Century Learning (або P21) була заснована в 2002 році для дослідницької діяльності та залучення уваги громадськості до проблеми формування нових навичок в системі шкільної освіти. У роботі над дослідженнями P21 брали участь корпорації-гіганти: Dell, Cisco, Apple, Microsoft та інші.
P21 розробила модель ключових компетенцій з 7 елементів:
1. критичне мислення і вміння вирішувати завдання
2. креативність
3. повагу до інших культур
4. інформаційна, комунікаційна та медіаграмотність
5. ІТ-грамотність
6. здатність до самоосвіти і побудови кар'єри
Ця ж організація представила модель ключових компетенцій з 4 більш широких категорій (Модель 4К):
1. колаборація
2. комунікація
3. критичне мислення
4. креативність
ЦПУП - Центр перепроектування Навчальних Програм (англ. CCR - Center for Curriculum Redesign). Це некомерційна міжнародна організація, яка шукає підходи до реформування освіти. Засновник організації, Чарльз Фейдл, разом з колегами написав книгу «Чотиривимірний освіту», в якій постулювали свій підхід до переосмислення компетенцій.
У співпраці з проектом ОЕСР «Освіта-2030» експерти ЦПУП проаналізували 32 моделі компетенцій з усього світу, і виявили, що всі компетенції можна розділити по чотирьох гранях освіти:
1. Знання (володіння областями вивчення та інструментами)
2. Навички (спілкування, креативності, взаємодії і т. Д.)
3. Особисті якості (соціальні та емоційні навички, культурна обізнаність та т. Д.)
4. Мета-навчання (аналітичне мислення, критичне мислення, навички самостійного пізнання)
На підставі цих чотирьох граней ЦПУП розробив свою загальну матрицю компетенцій:
1. Що ми знаємо і розуміємо (традиційні предмети - наприклад, математика; нові предмети - наприклад, підприємництво; міждисциплінарність)
2. Як ми використовуємо наші знання (креативність, критичне мислення, кооперація, комунікація)
3. Як ми поводимося і залучаємося в навколишній світ (допитливість, усвідомленість, життєстійкість, моральність, лідерство)
Ці три групи компетенцій зв'язуються за допомогою метаобученія - установки на розвиток і метапізнання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий