понедельник, 14 мая 2018 г.

Як в Швеції готують школярів до життя в епоху «постправди» 

Швеція - країна, яка регулярно займає перші рядки в індексах розвитку і рейтингах найбільш благополучних держав. Безумовно, цікаво, яким чином влаштована система освіти в настільки успішною країні і які цінності лежать в її основі.

Мені вдалося заглибитися в цю тему під час Школи медіаграмотності, яку в березні організував медіаінстітут Fojo. Разом з ще 24 учасниками ми познайомилися зі шкільними вчителями, побували в гімназії і поговорили зі студентами. Основна мета була - побачити, як інтегровано критичне мислення і цифрові технології в освіту. Цікавлячись медійними темами, ми переконалися, що головну роль в школах грає увагу до психологічного стану учнів, довіру між вчителями та школярами, повагу до індивідуальності і думку дитини.

Як влаштовано шкільну освіту

Все починається з дошкільної освіти (швед. - Förskola) у віці 1-5 років. Далі в 6 років слід так званий нульовий клас (Förskoleklass): якщо раніше батьки могли вибирати, чи варто дитині вчитися в ньому, то з 2018 року нульовий клас стає обов'язковим. З 7 до 16 років - звичайна школа (Grundskola), з 16 до 19 років - гімназія (Gymnasieskola). У гімназії можна навчатися по одному з 18 напрямків: дванадцять з них - професійно-технічні, шість - теоретичні, які готують до вступу в університет. На деякі особливо популярні напрямки вчинити складно.

У Швеції є і приватні школи, і муніципальні. У муніципальних - основне навчання безкоштовне, але за додаткові опції потрібно доплачувати (наприклад, група продовженого дня), однак доплата диференційована залежно від доходу батьків.

Школи керуються законом про освіту, також є загальношкільні правила - їх становить учнівська рада і батьки, стверджує правила директор. Для кожного класу є і свої специфічні правила, які складають учні.

До шостого класу в школах оцінки як такі не використовують: учитель ставить на роботи кольорові позначення (зелений - відмінно, салатовий - добре, жовтий - потрібно поліпшити). У старших класах працює система оцінки A, B, С, D, E, F.

Довірчі відносини

Ларс-Ерік Халь - зараз пенсіонер, а за сумісництвом - вчитель молодших класів. За власним висловом, на 20% він педагог, на 80% - пенсіонер. Він викладає в школі міста Несшё (Nässjö), де проживає 30 тис. Жителів. Ларс розповів про свій досвід роботи в різних школах Швеції: переважно він займав посади IT-педагога, класного керівника, «спеціального педагога» (для навчання дітей з особливими потребами).

Фізичний і психологічний комфорт школярів забезпечують різними шляхами. Є «команда по здоров'ю» (вона одна на кілька шкіл), куди входить шкільний лікар, медсестра, куратор, логопед, психолог. Раз в тиждень ця група збирається на спільній зустрічі з директором. У кожній школі є спеціальний педагог, який приділяє увагу дітям з особливими потребами.

Крім того, є і «команда із забезпечення справедливого ставлення до кожного учня». У неї входять як педагоги, так і по одному учню з кожного класу (крім наймолодших). Завдання цієї команди - вчасно помітити, якщо у кого-то з дітей якісь проблеми - часто поганий настрій, небажання спілкуватися, натягнуті відносини з однокласниками. Учні з «групи підтримки» проходять спеціальне навчання з психологом. «До них у інших дітей дуже шанобливе ставлення - багато хто висловлює бажання виконувати таку роль», - відповідає Ларс на питання про те, чи немає упередження серед дітей щодо «учнів-психологів».

Цифрові технології в школі

«У нашій школі у кожного учня - власний планшет, в який вже закладені деякі навчальні програми. Поступово, протягом трьох років, до такої системи повинна прийти вся шкільна система Швеції », - пояснив Ларс.

Використання цифрових технологій в освіті - актуальна і вже звична тема в наші дні. У шведській школі було цікаво дізнатися не тільки про матеріальне забезпечення, але і про змістовне наповнення діджіталізаціі. Планшети та смартборди в кожному класі - це очікувано, але набагато важливіше, що Діджитал тут виступає не просто ще одним засобом: новий цифровий підхід закріплений в навчальних планах.

З 1 липня 2018 року набере чинності оновлення до закону про освіту - воно визначає, чому конкретно потрібно навчати в сфері «Діджитал» по кожному шкільному предмету. При цьому програмування буде обов'язковим елементом таких предметів як математика і техніка. «Тут очевидна проблема, що вчителі в сфері програмування знають менше, ніж учні. Але важливо не соромитися отримувати допомогу і питати у дітей », - каже Ларс. Крім того, Шкільне управління Швеції створило навчальний портал по діджіталізаціі для вчителів - на ньому можна знайти матеріали, як цифрові навички та роботу з медіа можна інтегрувати в різні предмети і навіщо це взагалі робити.

Ларс розповів, що в школі використовується дуже багато цифрових інструментів. Крім уже згаданих, це аудіоверсії текстів для всіх підручників, Office 365, Power Point, відеоролики педагогічного характеру, зворотний зв'язок з учнями за допомогою програми Traffic light (суть додатки в тому, що учні в кінці або під час уроку можуть відправити «сигнал» вчителю , наскільки їм зрозуміла тема).

Більш складне використання технології:

реалізація концепції «писати, щоб читати» (учні працюють з комп'ютером, слухають текст в навушниках і друкують його);
«Перевернутий клас» (вчитель дає матеріал для самостійного вивчення вдома, а на уроці відбувається практичне закріплення матеріалу, при цьому активно використовуються аудіо- і відеоформати);
метод спільного листа (група учнів працює спільно - кожен, наприклад, пише вступну частину до розповіді, далі ці фрагменти по черзі виводять на загальний екран, обговорюють разом, потім знову повертаються до своєї роботи, іноді вносячи правки в тексти).
Ларс пояснює, що технічне забезпечення дійсно дороге і місцева влада не завжди охоче фінансують його: «Головний аргумент з нашого боку - що ми більш ефективно досягаємо освітніх цілей за допомогою діджіталізаціі. Ми запрошуємо учнів на зустрічі з політиками, які приймають рішення, щоб вони розповіли, чому для них важливі цифрові технології ».

«Але потрібно пам'ятати, що Діджитал-інструменти не применшують ролі вчителя, - додає він. - Він повинен бути однаково активний і включений в процес, незалежно від кількості технологій ».

Медіаграмотність на уроках

«У Швеції завдання вчителя - навчити учня працювати з медіа і критично аналізувати інформацію. Ми часто говоримо про компенсує місії школи, тому що всі діти, незалежно від соціального середовища, від свого оточення, повинні отримати однаково якісне та ефективне освіту в галузі медіа », - вважає Ангелін Скепнер, вчителька шведського та англійської мов в гімназії.

Ці слова представляють центральну ідею, навколо якої побудована система медіаосвіти. У різних школах може бути своя специфіка, але критичний аналіз медіа - сайтів, соцмереж, телебачення - вбудований в різні предмети. Окрема діяльність - це медіавиробництва.

Ангелін розповіла, що англійська і шведська мови - одні з найбільш зручних предметів для включення роботи з медіа. Так, заняття часто починається з обговорення світових новин. «Англійською ми говоримо про політику час від часу. Наприклад, про Дональда Трампа наші учні досить багато знають, а також про його ставлення до медіа, про фейках і "постправде" », - каже Ангелін.

Після теракту в Стокгольмі 7 квітня 2017 року Ангелін запропонувала учням подивитися, як висвітлювали ці події шведські та світові ЗМІ. Учні обговорювали заголовки, а також ілюстрації матеріалів, які фотографії використовувалися - так, вони прийшли до висновку, що світові ЗМІ показували більше великих планів і деталей з місця події, ніж шведські ЗМІ. Крім того, з учнями обговорювали питання етики - що доречно, а що ні. Використовуючи матеріали шведського фактчекінгового проекту Viralgranskaren (ми публікували інтерв'ю з його редактором), учні побачили, що журналісти зробили помилку в освітленні - передчасно назвали підозрюваного вбивцею (він їм і не був, як потім виявилося).

У гімназіях є предмети, присвячені тільки медіавиробництва, коли учні приміряють на себе роль журналістів - вчаться писати тексти, знімати відео, готують відеопередачі і обробляють фотографії. Є в гімназії і предмети, які присвячені вивченню медіа в цілому. Наприклад, на предмет «Суспільство і комунікації» розглядається роль медіа в суспільному житті і підтримці демократії - як в Швеції, так і на міжнародному утраті, також йдеться про те, як побудована робота в новинних редакціях.

Важливий компонент медіаосвіти - бібліотеки. У Швеції ці установи цінуються - згідно з нормою 2011 року, кожна школа обов'язково повинна мати свою бібліотеку з бібліотекарем (виняток лише в тому випадку, якщо в безпосередній близькості від школи є міська бібліотека).

«Коли ми працюємо з класами, ми концентруємося на навичках читання, критики джерела інформації і пошуку інформації. Це важливий навик не тільки для шкільної роботи, а й в цілому по життю, - розповідає місцева працівниця бібліотеки. - Вивчаючи соціальні науки, студенти повинні отримати можливість розвинути в собі здатність шукати, критично оцінювати і інтерпретувати інформацію з різних джерел, а також оцінювати релевантність і надійність цих джерел. Ми намагаємося навчити учнів, як не опинитися на стадії фрустрації і заплутаності під час роботи над проектом, коли вони шукають інформацію з певної теми і її виявляється занадто багато ».

Звичайно, у багатьох аспектах українській школі наздогнати шведську неможливо, в тому числі в сфері медіаграмотності. Там - зовсім інша традиція без радянської історії. І, очевидно, в рази вище рівень матеріального забезпечення. Але з іншого боку, радує, що останнім часом у великої кількості українських вчителів є розуміння важливості критичного мислення і готовність зануритися в тему медіа. Хоч це і дуже непроста сфера, як вірно відзначила Ангелін: «Перед нами стоїть завдання підготувати наших дітей до майбутнього, яке ми не можемо передбачити». На мій погляд, якщо говорити про викладання медіаграмотності (та й в цілому про нове утворення), в першу чергу потрібно розвивати поважний підхід до учня і партнерські відносини на уроках. Коли вчитель не повідомляє єдино правильний варіант відповіді (це як раз суперечить критичного мислення), а вчить дітей ставити вопросиі щиро готовий сприймати їхню думку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий