Команда EdCamp Ukraine, заручившись підтримкою Одеської державної адміністрації, закордонної освітньої компанії “EdFuture”, на чолі з її власником та виконавчим директором Арне Верхеґенером, розробили та втілили в життя програму підвищення кваліфікації “ЕдМандри # 1. Учителецентризм”, що включала практичну і дистанційну частини та самостійну роботу.
Практична частина – це освітня експедиція, що передбачала відвідування різманітних закладів: бібліотек, шкіл мистецтв, вищих навчальних закладів, загальноосвітніх шкіл. Це дало змогу скласти цілісну картину про закордонну систему освіти. Хочу поділитися побаченим закордонним досвідом, можливо, це спонукатиме когось до активних дій.
“Мало – означає багато!”
Арне Верхеген, учитель за освітою, докладно познайомив нас з теоретичними засадами освітньої системи Фінляндії. “Мало – означає багато!” – це ключ фінської освіти. Не наватажуючи дітей зайвим, тут звільняють час для їхнього соціально-культурного розвитку, для збагачення особистості. Щоб змінити освіту, слід було змінити вектори, якими слугують базові педагогічні принципи.
Серед них:
- Довіра та відповідальність “усіх до всіх” у всьому!
Цей принцип передбачає навчання “без тиску”. Кожен учень знає, для чого він тут (насамперед це роз’яснюють у сім’ї), чому потрібно опанувати саме цей матеріал, як він далі зможе це використати в подальшому житті, тому відчуває відповідльність насамперед перед самим собою.
Вчителі надають учням самостійність. В учнів є право вибору: одні грають на барабанній установці, інші – опановують гитару, ще інші просто ходять по класу, розмовляють, діляться враженнями. А форма одягу? Її не просто немає, немає взагалі жодних обмежень, окрім “треба прийти одягненим”. У Фінляндії переконані, що істина досягається лише методом “спроб та помилок”, і кожен досвід дуже потрібний у становленні особистості.
- Рівність.
Школи однакові за престижністю, між ними фактично немає конкуренції. Матеріальна ситуація закладів теж приблизно однакова, якісний склад учителів скрізь високий, тому навчальний заклад обирають тільки за територіальним принципом (зручністю розташування).
- Немає стандартизації.
“Працюємо для результату, а не для тесту!”
Існує єдиний державний іспит, який учні складають у 9 класі для отримання атестату зрілості. Звичайно, учителі використовують різноманітні форми перевірки, але не тому, що цей контроль обов’язковий. Він залежить від матеріалу, що вивчається, та від бажання самого вчителя. Мета – визначення прогресу учнів та їхніх “слабких місць”, а не для встановлення рейтингу школярів.
- Освітня автономія. “Школа фокусується тільки на освіті”. Звичайно, є затверджений навчальний план, але він слугує тільки путівником(освітяни можуть коригувати його на власний розсуд), а саму стратегію викладання розробляє безпосередньо учитель. Тобто цей момент відбувається досить лояльно для фінських педагогів у порівнянні з нашими.
Директор виконує роль менеджера, розпоряджається шкільним бюджетом. (До речі заклади фінансуються державою та містом – сільські школи теж закріплені за містами). Керівник школи вирішує питання документації, що стосуються освіти. Харчування учнів, прибирання школи, безпека та інше – це турбота місцевих органів управління.
Просто, правда ж? Їхня освіта виходять за межі “лише дидактики”, що допомагає вибудовувати систему освіти, яка відповідає запитам суспільства.
Як вчаться та навчають фінські вчителі
Вчитель – одна з найбільш престижних професій у Фінляндії. У школах працюють лише професіонали, тільки 11% абітурієнтів стають студентами педагогічних вишів, пройшовши непростий конкурсний відбір. Туди потрапляють виключно високо вмотивовані, готові до експериментів майбутні вчителі.
У науковому центір Heureka ми зустрілися з професорами університетів Tampere i Jyvaskyla. Дізналися, як саме стають вчителями у Фінляндії. Виявляється, що майже вся професійна освіта більшою мірою складається з практики у школах, де студенти мають можливість спілкуватися з учителями, отримувати консультації та настанови.
Професор Пекка доводив, що бути хорошим вчителем – це не означає лише багато знати, насамперед слід мати відкрите серце, вміти розвивати своє мислення та чути учнів. Коли цей “пазл” складеться – отримаємо гарну картинку.
Професор Пенті детальніше познайомив з безпосереднім процесом навчання студентів педвишів.
Серед основних дисциплін – психологія, соціологія, філософія освіти, дидактика. Головна мета педагогічного студентства – аналізувати одне явище з різних боків. Основний метод навчання – робота в дослідницьких групах. Студенти повинні самі дати відповідь на запитання “що мені цікаво, про що б я хотів/-ла дізнатися більше” і за допомогою науково-дослідної роботи дати відповіді на поставлені запитання.
Ці відповіді разом з ними шукає і викладач, тим же чином потім представляють отримані результати, рефлексують. Отже, студентство здобуває теоретико-практичні знання та вміння і разом з наставниками поповнює фонд наукових робіт.
На мою думку, якраз науково-дослідної студентської роботи нам і не вистачає. Наші навчальні заклади зазвичай обмежуються передбаченими освітньо-кваліфікаційними роботами - курсовими, дипломними тощо. Та і в самих студентів просто обмаль часу на дослідження тем, що їх цікавлять, через опрацювання великої кількість теоретичного матеріалу. Цей досвід точно варто взяти до уваги, адже справжній учитель – це постійний дослідник!
Система навантаження фінських учителів різниться із нашою.
Усі години поділяються на годину для саморозвитку та співпраці (сюди входить навіть підвищення кваліфікації) і безпосередньо контактні години – тобто проведення уроків.
Найбільше контактних годин – у вчителів фізкультури, музики, мистецтва, тому що в них немає так званих “домашніх завдань” (наприклад, немає перевірки зошитів), тобто підготовка до наступного уроку займає менше часу порівняно з мовниками чи математик. Але ця різниця враховується, і фактично педагогічне навантаження вирівнюється годинами для саморозвитку, і за різного “контактного навантаження”, усі отримують приблизно однакову заробітну платню. До речі, вона залежить лише від педагогічного досвіду, ніяких професійних рівнів учителів не визначають.
Підвищення кваліфікації відбувається виключно за власним бажанням. Учні “підказують” учителям, коли варто поправити “педагогічну форму”.
Усі години поділяються на годину для саморозвитку та співпраці (сюди входить навіть підвищення кваліфікації) і безпосередньо контактні години – тобто проведення уроків.
Комментариев нет:
Отправить комментарий