четверг, 21 декабря 2017 г.

ОСВІТОРІЯ

У 2018 році Міжнародна програма з оцінювання освітніх досягнень учнів (PISA) уперше протестує не тільки предметні знання учнів у читацькій, математичній і природничо-науковій галузях, а й дослідить їхню глобальну компетентність. Пояснюємо, що це та як цьому навчити дітей.

Проект PISA поводиться кожні три роки, починаючи з 2000 року. У тестуванні беруть участь 15-річні учні, які навчаються не нижче, ніж у сьомому класі. Мета дослідження — визначити, наскільки учень зможе використовувати шкільні знання й уміння в умовах можливих життєвих труднощів і викликів. Раніше перевірка стосувалася трьох здатностей: до читання, математики і природничих наук. У 2018 році до них також долучать здатність до глобальної компетентності.

Україна вперше візьме участь у PISA наступного року. Однак із глобальної компетентності учнів не перевірятимуть. Цей блок буде доступний лише країнам, що проходять комп’ютерне тестування, а в Україні воно буде на папері.

Розуміння світових процесів та інших культур

Глобальна компетентність у розумінні PISA — це здатність сприймати місцеві, глобальні та міжкультурні питання, розуміти точки зору та світогляд інших, взаємодіяти з представниками різних культур і діяти задля колективного благополуччя та сталого розвитку. Для того щоб бути компетентними, учні мають отримати чотири головні блоки знань. Перший — розуміння світових процесів та культур.

Вчителі повинні зорієнтувати учнів у питаннях соціально-економічного розвитку різних країн, екологічної ситуації у світі, вирішення конфліктів та прав людини.

Під час викладання цих аспектів вчителів просять висвітлювати відмінності в думках і світоглядах, розкривати суперечливість таких понять, як «правда», «інформація» і «розвиток».

Як цьому навчити?

Під час вивчення тем про економічне зростання країн запропонуйте учням принести до школи по одному предмету одягу і подивитися на етикетку, щоб побачити, де він був виготовлений. Варто пояснити дітям, чому багато відомих фірм переносять значну частину своїх потужностей у Бангладеш, наприклад.

Попросіть дітей пошукати на сайтах брендів одягу, які вони носять чи просто тих, що їм подобаються, інформацію про стандарти виробництва. Нехай кожен підготує невелику доповідь про те, як і де у світі використовується дитяча праця. Подивіться разом з дітьми невеликий документальний фільм про історію змін умов праці на виробництвах легкої промисловості.

Інформаційна грамотність та комунікація

Діти повинні вміти відбирати інформацію з різних джерел, ефективно комунікувати, з повагою ставитися до інших, незалежно від походження. А також пристосовуватися до різного культурного середовища та уникати ефекту «культурного шоку».

Як цьому навчити?

Поділіть дітей на групи і запропонуйте кожній з них провести інформаційну кампанію з актуальних тем. Наприклад, про проблеми навколишнього середовища та про те, наскільки їхня школа теж причетна до його забруднення.

Запропонуйте дітям розробити стратегію того, як зберігати енергію в шкільних приміщеннях. Попросіть їх виготовити інформаційні буклети про стан екології у вашому місті чи селі, запропонуйте розповсюдити матеріали серед місцевих жителів.

Вміння мислити глобально

Діти повинні мислити глобально і звертати увагу не на відмінності між ними, а на спільні риси, що їх об’єднують. Потрібно навчити дітей висловлювати власну точку зору і вміти почути інших. Поважати свою незалежність і кордони інших людей. Учні мають розуміти значення таких понять, як «ізоляція», «насильство», «війна», «цькування».

Як цьому навчити?

Створюйте на уроках дискусійні клуби. Пропонуйте для них відразу дві теми, що представляють різні точки зору. Наприклад: «В інтернеті не має бути цензури» і «В інтернеті необхідна цензура».
Дозвольте учням самостійно розділитися на дві команди — нехай кожен обере, яку точку зору хоче захищати. Запропонуйте командам аргументувати свою думку та переконати однокласників з іншого табору.

Запропонуйте дітям міжнародний проект. Доручіть їм сконтактуватися з учнями певної закордонної школи та підготувати разом доповідь про спільні та відмінні риси в системі освіти двох країн.

Повага до людської гідності

Учні повинні розуміти значення поняття «світогляд», а також уміти розрізняти повагу й толерантність. Саме під час навчання в школі у молодих людей формується світогляд, вірування та принципи, які залишаться з ними на все життя. Тому варто вчити дітей давати оцінку лише вчинкам людей, а не оцінювати їх самих.

Як цьому навчити?

Запропонуйте дітям підготувати просто під час уроку коротенькі розповіді на тему «Що я відчув, коли вперше побачив людину, яка відрізнялася від мене». Попросіть учнів чітко проговорити, що саме їх вразило, здивувало, чому вони звернули на це увагу. Потім запропонуйте дітям поглянути на ситуацію з іншого боку — описати, якими їх самих побачили ті люди, що здалися їм дивними.


Комментариев нет:

Отправить комментарий