вторник, 16 февраля 2021 г.

 ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ

Хроніка триваючих подій

Допис дещо запізнілий, його варто було написати у п’ятницю (паліндром, Китайський Новий рік), але збір інформації забрав більше часу, ніж планувалося.

Матеріали для допису зібрані на підставі офіційних документів, звернень колег щодо проблемних питань, аналізу обговорень проблем у фахових групах.

Рейтинг є вибірковим, тому не наполягаю саме на такому ранжуванні значення матеріалу для спільноти, але дозволю собі кілька авторських міркувань.

1. Ліцензійні умови провадження освітньої діяльності:

- проєкт був на громадському обговоренні

https://mon.gov.ua/.../mon-proponuye-dlya-gromadskogo...

- наразі проєкт в ДРС, потім ще буде Мінюст, а очікувана Постанова КМУ можливо буде наприкінці весни.

Значення ЛУ не коментую, всі в курсі.

2. Оформлення документів про вищу освіту:

- є Методичні рекомендації, варто використати

https://mon.gov.ua/.../pro-zatverdzhennya-metodichnih...

- питання безперечно «підігріте» випуском здобувачів на основі ОКР «Кваліфікований робітник» та необхідністю видачі їм документів про освіту;

Особлива думка: в Методичних рекомендаціях вказано про право закладу визначати різні кольори дипломів (зокрема, з відзнакою); колеги вже пишуть про зазначення відзнаки як with honors в англійському варіанті. Проте варто розрізняти буквальне значення терміну і його значення саме у ЄПВО. Адже у ЄПВО with honors – це підтвердження здобуття освіти за посиленою освітньою програмою (з більшою кількістю кредитів ЄКТС, додатковими кваліфікаціями тощо).

Бажано, щоб ми не зробили своїм випускникам «ведмежу послугу» в умовах інтернаціоналізації робочої сили. «Бумеранг» може повернутися до закладу у вигляді запитів про оту саму «унікальну» освітню програму, сліди якої так і не знайшов західний роботодавець у дипломі «з відзнакою»…

Гугл видав мені інші аналоги (cum laude, with distinction), але остаточний варіант обирає кожен заклад освіти (п.12 Методичних рекомендацій щодо опису документів про вищу освіту).

Висловлю «єретичну» думку: цілком допускаю, що «зимові» дипломи в умовах певного цейтноту будуть не без «вад», але до літа є над чим подумати, відпустивши адреналін і ввімкнувши розум…

3. Акредитація освітньо-професійних програм:

(маємо справу з важливим кроком в процесі імплементації ЗУПФПО, хоча неважливих там немає)

- 10.02.2021 пройшов дедлайн надання пропозицій в межах громадського обговорення проєкту Положення про акредитацію ОПП

https://www.sqe.gov.ua/.../1593-dlia-hromadskoho...

- додатково будуть розроблені форми документів для акредитації ОПП.

Підтримую цю ідею, оскільки реалізація автономії закладів освіти інколи набуває химерних форм, а умовне «прокрустове ложе» дозволить спрямувати процес в рамки здорового глузду і хоч якоїсь уніфікації інформації про заклад і ОПП замість змагань у непотребстві та епістолярному жанрі.

Швидкість доопрацювання буде серйозною, думаю, підстави для цього створені і тими закладами які примудрилися створити дивовижні ОПП (1-річні????) і вже влітку 2021 готові випустити перших фахових молодших бакалаврів за… неакредитованими ОПП.

Але це так, думки вголос.

4. Стандарти ФПО:

- на офіційному вебсайті МОН оприлюднено для громадського обговорення 47 проєктів стандартів ФПО

https://mon.gov.ua/.../sektor.../proyekti-standartiv

- пропозиції і зауваження запрошуємо надсилати на

standartfpo@mon.gov.ua

- 18 проєктів стандартів ФПО схвалені для методичної експертизи, до кінця лютого на черзі ще 18.

Думаю, що колегам, які звикли прораховувати розвиток закладу, варто дати доручення заступникам керівника, методистам і головам ЦК почати розробку демо-версій ОПП.

Адже дедлайн (весна_2021) для перших проєктів стандартів ніхто не скасовував, тому співпадання їх затвердження і кінця навчального року, пори відпусток, повідомлень про попереднє навантаження, можуть створити непотрібну напругу у разі відсутності підготовчих заходів.

5. Положення, про які питають найбільше:

- Положення про практичну підготовку здобувачів ФПО (було на громадському обговоренні з доопрацюванням)

https://mon.gov.ua/.../mon-pracyuye-nad-proyektom...

- Типове Положення про конкурсний відбір керівника ЗФПО (разом з Типовою формою контракту з керівником ЗФПО було на громадському обговоренні)

https://mon.gov.ua/.../mon-proponuye-do-gromadskogo...

Щодо останнього, як я зрозумів зі звернень колег з різних ЗФПО (ВСП ЗВО, юросіб які фінансуються з обласних бюджетів), вбачається певна панацея чи то від місцевого феодалізму, чи то від ексцесів виконавців (інколи у химерних виявах), чи просто хочеться визначеності без «В.о.».

Неодноразово про це дописував, ще раз нагадаю про лист МОН від 22.07.2020 № 1/9-390 «Щодо проведення конкурсного відбору» https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/75222/

Позиція однозначна: у разі якщо контракт керівника ЗФПО закінчився після набуття чинності ЗУПФПО, не може бути ніяких «виборів», «контракту на 1 рік», «контракту на 2 роки» та інших «прєлєстєй» в кращих традиціях «ручного управління». Від слова «взагалі».

Є тільки наказ про призначення «В.о.» і крапка.

Примітка: наразі доля проєктів мені невідома, тому не можу дати відповідь по суті.

6. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗФПО:

- застерігаю щодо медіаграмотності, бо можна прочитати таке і зробити хибні висновки https://www.facebook.com/cprpp.kmr/posts/105976664861711?__cft__[0]=AZUZWSDT1ozBTEiL3rlR1FLC3YIHDO666Khh0DxRkzUknalnbFFYV0OCGYbgoYcPqu9o7338WGgYCCRJX3D9NhDZXGqp9-NndJg29c7gtObLyuY9W9LEPrtcC7CldgeKZUQ&__tn__=%2CO%2CP-R

- читайте, будь ласка, НОРМУ, бо знання «матчастини» ніхто не скасовував. Нагадаю, що до Постанови КМУ від 21.08.2019 № 800 https://zakon.rada.gov.ua/go/800-2019-%D0%BF

Постановою КМУ від 27.12.2019 № 1133 було внесено зміни (зокрема, в частині приведення у відповідність до ЗУПФПО). Тому 5-річний обсяг підвищення кваліфікації педагогічних працівників ЗФПО становить 120 годин (п.16 Постанови КМУ № 800), а орієнтовний щорічний обсяг має бути кратним 24 годинам.

Особлива думка: прикро дивує тема «хачу прахажу, хачу падажду, цього року – 5 годин, наступного – 35» і т.д. Підвищення кваліфікації визначено як системний процес, спрямований на постійну актуалізацію професійного рівня педагогічного працівника. Невже це потрібно пояснювати?



7. Наостанок – про законопроєкти «Про професійну (професійно-технічну) освіту»:

- вже чую обурення «як ви могли, це ж першочергове!?»;

- це першочергове для професійної (професійно-технічної) освіти;

- 10.02.2021 на засіданні Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій було ухвалено рішення про розробку узгодженого законопроєкту, створення відповідної Робочої групи.

- у нас є свій ЗУПФПО, імплементація якого у самому розпалі;

- вказаний у дописі матеріал є тільки частиною актуальних/перспективних ліній, які реалізовуються/потребують реалізації/плануються до реалізації.

Тож до роботи, колеги, бо ми того варті!

Володимир Зеленський

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий