среда, 24 апреля 2019 г.

ПСИХОЛОГІЯ

Якщо тремтить голос. На допомогу молодому вчителю

Чи існує у світі людина, яка змогла б уникнути помилок на початку своєї кар’єри? Малоймовірно. Учитель також припускається помилок.  Зберегти час та нерви, уникнути розчарування та швидко порозумітися (знайти спільну мову) з учнями допоможуть наші чіткі та корисні поради молодим колегам.
Кілька порад молодим колегам, які допоможуть уникати труднощів у роботі з учнями. Розгляньмо типові помилки в роботі молодого вчителя і можливі шляхи їхнього розв’язання.
Вади і помилки Шляхи вирішення
Учитель дуже тихо говорить, окремі слова вимовляє нечітко, учням складно стежити за ходом розповідіПротягом уроку декілька разів запитайте, чи чують вас учні, які сидять за останніми партами; запишіть пояснення навчального матеріалу на магнітофон, а потім прослухайте на відстані від учительського столу до останньої парти
Голос учителя надмірно гучний, школярі швидко втомлюютьсяПостійно змінюйте тональність голосу залежно від змісту матеріалу та видів навчальної діяльності
Учитель говорить дуже швидко, учні не в змозі стежити за розвитком його думки, поступово «виключаються» із навчальної роботиПам’ятайте, що швидкість мовлення на уроці не має перевищувати 40–50 слів за хвилину. За допомогою магнітофона час від часу перевіряйте себе вдома, а на уроці вдавайтеся до самоконтролю
Учитель часто вживає слова-паразити: «е-е-е», «так от» тощоПід час самоаналізу чітко визначтеся із найчастіше вживаними словами-паразитами. Удома підготуйте невеличкий плакат із написом: «Не вживати слів: так от, е-е-е, ну...».
Непомітно для учнів кладіть його перед собою. Згодом потреба зникне
Пояснюючи навчальний матеріал, учитель спрямовує погляд на стіни, поверх голів або за вікноНамагайтеся тримати в полі зору всіх учнів, непомітно переводячи погляд з одного на іншого; намагайтеся за їхніми очима визначити, як вони сприймають вашу розповідь
Вішаючи таблиці або карти на дошці, вчитель затуляє частину ілюстративного матеріалу. Коли на дошці потрібно щось написати, шукає місце між таблицямиКарти і великі таблиці вішайте праворуч або ліворуч від дошки на спеціальних планках, залишаючи її вільною для записів. Працюючи з картою або таблицею, користуйтесь указкою, а самі ставайте збоку
Звертаючись до деяких учнів, учитель показує пальцем, додаючи: «Ось ти!»Запам’ятайте прізвища та імена всіх своїх вихованців. Звертаючись до конкретного учня на уроці, називайте ім’я або прізвище та ім’я, додаючи «будь ласка»
Учитель заходить до класу через 2–3 хв після дзвінка на урокЗаходьте до класу, щойно пролунає дзвінок на урок, демонструючи таким чином пунктуальність і ощадливе ставлення до навчального часу
Оцінюючи якість знань, учитель нечітко формулює запитанняОсновні запитання для перевірки знань, умінь та навичок ретельно продумайте до уроку, вони мають спонукати школярів до роздумів, сприяти активізації мислення
Під час усної перевірки знань учитель надає перевагу спілкуванню лише з одним-двома учнями, не контролюючи діяльності іншихПривчайтеся розподіляти увагу. Це дасть вам змогу уважно слухати відповіді вихованців, водночас контролюючи тих, хто виконує завдання біля дошки, бачити всіх учнів. Якщо відчуваєте труднощі, вдавайтеся до спеціальних вправ
Школяр запізнився на кілька хвилин. Учитель припиняє навчальну роботу і з’ясовує причини затримання, вдається до моралізуванняМімікою висловіть своє невдоволення учневі та, не припиняючи роботи, жестом запропонуйте сісти за парту. Лише після уроку можете з’ясувати причини запізнення і зробити відповідне зауваження
Учень відповідає на поставлене запитання, а вчитель водночас говорить з іншим учнем або порпається у паперах чи байдуже дивиться у вікноВиявляйте цілеспрямовану увагу до учня й щирий інтерес до змісту його відповіді, так, ніби ви чуєте це вперше
Після привітання учні, сівши за парти, продовжують гомоніти, а вчитель, намагаючись перекрити гамір, починає щось розповідатиПривітавшись, зосередьте свою увагу на вихованцях, помовчіть, поки в класі не запанує тиша. Лише після цього запропонуйте їм сісти й одразу залучіть до конкретної діяльності
Учитель допускає мовні огріхи: русизми, помилкове вживання наголосівГотуючись до уроку, перевіряйте за словником правильність вживання певних мовних форм. На шпальтах свого робочого зошита записуйте найбільш складні слова, проставляйте наголоси, робіть підкреслення червоним чорнилом, тренуйтесь удома у вимові окремих слів, виразів
Учитель використовує складні наукові терміни, запозичені з іноземних мов, незрозумілі словаУникайте насичення мови іноземними словами, складними науковими термінами. Завжди намагайтеся знайти рівнозначне слово чи вираз рідною мовою. Якщо термін або слово не має точного відповідника в рідній мові, зупиніться на поясненні етимології цього слова, запишіть його на дошці, а учні нехай зафіксують у своїх словниках чи робочих зошитах
Учитель перериває свою розповідь час від часу паузами, щоб зробити зауваження учням, підвищуючи голос, говорить із роздратуваннямНамагайтеся не розривати логічної канви своєї розповіді. Якщо хтось порушує дисципліну, зробіть паузу і зосередь те увагу на конкретному вихованцеві. Можна підійти до нього і тихенько попросити не заважати
Пояснюючи навчальний матеріал учитель стоїть в одній позі (біля стільця, міцно стиснувши руки на його спинці, або перед дошкою, нервово перебираючи пальцями)Уникайте статичної пози. Вдавайтеся до наочних посібників, технічних засобів навчання. Постійно тренуйтеся, щоб подолати нервове напруження
Під час самостійної роботи учнів учитель на перші прохання про допомогу «бігає» по класу, вистукує підборами або ходить навшпинькахПривчайте учнів до самостійного виконання завдань. Подбайте про взуття, яке б не стукотіло і не привертало до себе уваги. Класом ходіть поважно, упевнено
Учитель пише на дошці нерозбірливо, спотворюючи букви. Витирає лише частину дошки, залишає на іншій уривки попередніх записівПерш ніж писати на дошці, слід повністю стерти непотрібне. Відновіть уміння чітко, правильно писати літери
Під час пояснення нового матеріалу деякі школярі починають розмовляти, до них долучаються інші. Але вчитель продовжує розповідьНамагайтеся помічати найменші порушення поведінки учнів, не дозволяйте залучитися до цього процесу іншим. Зробіть паузу, уважно подивіться на недисциплінованого учня, висловіть мімікою й жестом своє незадоволення. Аналізуйте зміст і методи роботи: якщо учні втратили інтерес до вашої розповіді, слід шукати інших засобів викладення матеріалу
На уроці учитель аналізує негативні дії та вчинки або конфлікти учнів, що призводить до марнування часу і нервового збудження вихованцівНамагайтеся нейтралізувати негативні дії вихованців засобом «підміни», тобто негайно переключивши їхню увагу на інший вид діяльності, насамперед навчальної.
Конфлікти аналізуйте після уроку
Учень не хоче працювати на уроці та всіляко демонструє це. Учитель будь-що намагається залучити його до навчальної роботи, вдаючись навіть до авторитарних засобів впливуНе варто бурхливо реагувати на таку поведінку школяра. Краще залишити його в спокої. Якщо всі учні класу активно виконують конкретне завдання, недисциплінований вихованець може вгамуватися і також долучитися до роботи
Учитель, вислухавши відповідь учня, оцінює її, не аргументуючи. На запитання учня: «А чому низький бал?» — відповідає: «Бо ти знаєш цей матеріал недостатньо»Намагайтеся завжди аналізувати відповіді, підкреслюючи позитивне і вказуючи на помилки. Можна також спонукати школяра до самоаналізу
Учитель оцінює учнів, орієнтуючись на особисте ставлення до нихБудьте об’єктивними в оцінюванні знань — не виявляйте власних симпатій чи антипатій. Це призводить до втрати вчителем авторитету
Учитель під тиском батьків або учнів іноді змінює раніше виставлені бали, особливо застосовуючи «поурочні бали»Виявляйте твердість і послідовність, оцінюючи знання школярів. Якщо припустилися помилки, у присутності всіх учнів проаналізуйте ситуацію, перепросіть і поставте інший бал
Наприкінці семестру, прагнучи мати високий показник успішності класного колективу чи під тиском учнів або їхніх батьків учитель іноді ліберально ставиться до підсумкового оцінювання
Завжди будьте об’єктивними. Якщо хтось із учнів або батьків не згоден з майбутнім підсумковим балом за семестр, можна, визначити обсяг навчальних завдань для опрацювання з певних розділів, у присутності всіх учнів (або навіть батьків) ретельно перевірити рівень знань, умінь, навичок та об’єктивно їх оцінити, не допускаючи найменшої прискіпливості
Учитель надмірно балакучий, повідомляє забагато інформації, хоче вразити учнів ерудицієюУникайте балакучості та позірного демонстрування ерудованості, оскільки це відвертає увагу школярів від головного — засвоєння теми уроку. Зважайте на конкретні розумові можливості учнів
Учитель намагається перевірити, як школярі зрозуміли навчальний матеріал, з’ясовуючи, у кого з них і які виникли запитанняНеобхідно з’ясувати ступінь усвідомлення суті вивченого, запропонувавши учням проблемне завдання
Учитель викликає певного учня, а потім ставить йому запитанняЗапитання ставте всьому класу, а потім пропонуйте певному учневі відповісти на нього
Пояснюючи новий матеріал, чи інструктуючи учнів, учитель тримає руки в кишенях, крутить у руках ключі, подзенькує дрібними грошима, сідає на підвіконня чи на край стола, «грається» окулярами, ґудзиками, краваткою чи кучерями, часто поправляє зачіску, підкручує вуса тощоНамагайтеся позбутися таких звичок. Можна записати їх на аркуші, повісити вдома над робочим столом із нагадуванням: «Я повинен позбутися цих звичок!»
Учитель виявляє нерішучість, бажання уникнути, обійти складні моменти у спілкуванні з учнямиПам’ятайте й зрозумійте: ніхто не розв’яже за вас педагогічні завдання. Активно і наполегливо долайте труднощі, що виникають у процесі спілкування зі школярами
Усі проблеми, зокрема особисті, що виникають у окремих учнів, учитель розв’язує в присутності всього класуЄ питання, які можна обговорювати лише віч-на-віч
Учитель виявляє надмірну суворістьПотрібна і суворість, звісно, у розумних межах. Але головною вашою зброєю має бути здоровий гумор
Учитель зосереджує увагу на помилках учнів, дорікає їм, що часто спричиняє негативне ставлення до нього з боку вихованцівНасамперед відзначайте успіхи (навіть найменші) у навчанні кожного учня, заохочуйте за старанність, всіляко формуйте у вихованців віру у власні сили і можливості
Учитель виявляє дріб’язкову прискіпливість, часто погрожує учням: «Я вам покажу!», «Стань у куток», «Замовкни, бо підеш до директора» тощоЖодний учитель, дотримуючи авторитарно-командного стилю взаємин, ще не досягнув вагомих успіхів у навчально-виховній роботі. Спілкування має будуватися за принципом: «Найбільше поваги до особистості та водночас найбільше вимогливості до неї»
За найменшого порушення дисципліни учитель залякує учня записом у щоденник, вважаючи, що це змусить батьків взятися за виховання дитиниРішуче відмовтеся від цього. Таким чином ви формуєте у вихованця негативне ставлення до себе. Неодмінно записуйте в щоденник подяку батькам за навчальні успіхи їхньої дитини, дисциплінованість, старанність, доброту тощо
Розпочавши виконання самостійних завдань, учні запитують учителя щодо порядку дій, способів роботиПерш ніж залучити учнів до самостійної роботи, необхідно озброїти їх раціональними способами дій, виходячи зі змісту завдання, допомогти зорієнтуватися щодо послідовності навчальних операцій
Під час самостійної діяльності частина учнів за найменших складнощів звертається до вчителя по допомогу, яку він спішить надатиНе варто квапитися з допомогою, коли ви знаєте, що учень може сам виконати завдання. Адже це не сприяє розвиткові розумових здібностей і можливостей, формуванню вмінь самостійної навчальної діяльності. Хай школярі звикають власними зусиллями долати труднощі
Пояснюючи навчальний матеріал, учитель робить записи на дошці, водночас затуляє їх собоюНамагайтеся стояти праворуч від дошки, а також час від часу відходити, щоб учні бачили написане

Комментариев нет:

Отправить комментарий