понедельник, 6 сентября 2021 г.

ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ

9 найпотужніших методів мозкового штурму 



Розвиток креативності та критичного мислення є чи не найголовнішим наскрізним завданням освітнього процесу у школі. Чудовим інструментом для цього є метод мозкового штурму (англ. brainstorming). Цей метод створення «зливи ідей» постійно удосконалюється і розвивається. Пропоную вашій увазі адаптовані до українських реалій новітні розробки американського підприємця Джоша Лінкнера.

Ці 9 методів будуть корисними не лише у роботі зі старшокласниками, а й у процесі генерування нових ідей педагогами, наприклад, під час серпневих педрад.

 А як би цю проблему розв’язав Василь Сухомлинський? А Джон Дьюї? А Кен Робінсон? А Василь Кремень? А Ілон Маск?

Складіть список того, що ви робили у минулому, і що є загальноприйнятою практикою. А тепер визначимо, що є діаметрально протилежним.  Іншими словами, як би це виглядало, якби ви «перевернули» традиційний підхід  на 180 градусів від норми?

Головне правило цієї сесії ідей: можна ділитися лише тими ідеями, які могли б бути «першими у світі».

 Подорожуємо у минуле або у майбутнє. У який спосіб 100 років тому хтось міг би прийняти ваш виклик? У який спосіб через 50 років у майбутньому хтось може розв’язати вашу проблему?

Висловлюємо лише ті ідеї, які є незаконними (суперечать чинному законодавству). Потім ви берете суть незаконної ідеї та перетворюєте її на щось, що є морально, етично та практично доречним.

 Уявіть собі, що хтось поставив собі за мету знищити ваш заклад освіти. У який спосіб він міг би це зробити? Проєктуючи те, як ваш ідеальний конкурент може ухвалити такі «вбивчі» рішення, ви отримаєте змогу звільнитись від хмари попереднього мислення та запустити ваш творчий розум.

ПОЗИЧЕНА ІДЕЯ. Замість того, щоб тяжіти до ідей з вашої галузі, спробуйте дивитись назовні. Де ще у житті зустрічається подібна проблема? Шукайте натхнення в інших галузях, спорті, мистецтві, природі чи навіть в інших часових проміжках. Відкрийте ідею у різних сферах життя, а потім запозичте концепцію та застосуйте її до власного виклику.

 Коли ми розробляємо ідеї, то часто звужуємо поле вибору до простих, очевидних відповідей. Необмежені можливості швидко стають простим вибором A, B і C. Замість того, щоб вибрати A, B або C, запитайте: «Чи є D? а Е?». Або мій улюблений – варіант X. Варіант X – це смілива, неортодоксальна ідея. Химерна, несподівана концепція, яка зробить ваш день і яка насправді творить історію.

Про історію появи методу «Мозковий штурм»

Під час Другої світової війни до каравану вантажних суден у відкритому океані надійшла радіотелеграма: «Обережно, неподалік – німецький підводний човен». Тобто існувала загроза удару ворожої торпеди. Тоді капітан одного з кораблів, американець Алекс Осборн, згадав одну з піратських традицій – збиратися на палубі усією командою, щоб кожен міг запропонувати свій варіант виходу зі складної ситуації.

Тож цей чоловік звів команди на палубі й наказав кожному чітко й голосно відповісти на єдине питання: «Як врятуватися у разі торпедної атаки?». І додав, що говорити треба все, що спаде на думку.

Що тут почалося! Кок, наприклад, запропонував всією командою дмухнути на торпеду, мовляв, раптом це зіб’є її з курсу. Утім морякам пощастило – підводний човен не з’явився. Але після війни колишній капітан Осборн, проаналізувавши ситуацію, дійшов висновку: в абсурдній, на перший погляд, пропозиції кока все-таки є раціональне зерно! Так, торпеду можна пригальмувати й навіть збити з курсу струменем помпи, яка є на кожному кораблі.

Згодом Алекс Осборн запатентував технічний винахід оборони корабля, що базується на цій ідеї, а також замислився, чому у мирному житті не використати б спосіб пошуку нових ідей за допомогою аналізу всіх, навіть найабсурдніших варіантів?

У 1953 році він видав книгу «Керована уява», з якої й почалася популяризація методу мозкового штурму спочатку в Америці, а потім і в інших країнах. 




Комментариев нет:

Отправить комментарий