понедельник, 23 декабря 2019 г.

ЦІКАВИЙ ДОСВІД

10 ознак хорошого вчителя

Як відрізнити хорошого вчителя від не дуже хорошого.
Яким має бути хороший вчитель? На це питання непросто відповісти навіть самому собі, бо кожна людина уявляє хорошого вчителя різним: веселим випускником університету чи вимогливою пані.

Пропонуємо ознайомитися з 10 ознаками хорошого вчителя.
1. Хороший вчитель часто задає питання і вміє слухати відповіді
Часті питання вчителя – один із головних інструментів його діяльності. Хороший вчитель не задаватиме безглузді питання, на які не потрібні відповіді: «Бондаренко, ти чому під партою? Тебе відшмагати чи що?».
Його питання завжди викликатимуть великий або менший інтерес хоча б у більшості учнів. Це можуть бути питання для уточнення або такі, які слугуватимуть підказкою. Його питання просто не можуть лишитися без відповіді, хоча б уявної. Вважається, що хороші питання задають хороші учні, а де вони цьому навчаються, як не в хорошого вчителя?
2. Усі школярі в класі хорошого вчителя – люди
Хороший вчитель не принижує учнів фізичними розправами, знущаннями, лайкою тощо. Справжній педагог ще вміє нормально відноситись до тих, хто з певних причин не любить його предмет. Він уміє дати відсіч школярам, які намагаються боротися з ним за владу в класі чи знущатися над ним самим. Навіть, якщо учень реальний ворог, ціль якого подавити чи принизити вчителя, педагог не використовуватиме в боротьбі з ним його ж методи.
3. Хороший вчитель використовує властивості свого темпераменту на користь справі
Ми розуміємо, що педагог може бути людиною зі стальними нервами і холодним поглядом. І вертким живчиком. І їдким дотепником. І молодою сором’язливою пані… Та ким завгодно. Але важливе лише одне. Яким би хорошим учитель за психофізіологією не був, він завжди почуватиме себе, як риба у воді.
Він робить для себе такий світ, в якому виглядає доречно і природно, де спектр його нормальних реакцій і емоцій спрацьовує в плюс. У класі такого вчителя діти налаштовуються на його атмосферу. Вони заспокоються, краще засвоюють матеріал. Тиша? Найкраща концентрація. Бурхливі суперечки? Пошук істини.
4. У хорошого вчителя є інше життя, крім учителювання
Наприклад, обожнює артхаусні фільми чи викладає в університеті. І це все відразу.
Звісно, бувають серед хороших педагогів ті, які живуть виключно роботою. Але погляньмо на це з іншого боку: такі вчителі, як правило, влаштовують собі різноманітне і важке життя в самій школі. Вони ведуть ще гурток чи театр, ходять з учнями в походи. Тобто школа для них – це шанс мати те «інше життя».
5. Хороший вчитель має прекрасне почуття гумору
Гумор – це синонім поняття «адекватність сприйняття навколишнього світу». Тобто почуття гумору у широкому сенсі – це вміння управляти ситуацією чи гнучко адаптуватися до неї.
Відомо, що танець – це найкращий спосіб запобігти маразму, позаяк у танці потрібно робити багато маленьких рухів, щоб підлаштуватися до партнера. У результаті мозок працює дуже інтенсивно. Праця хорошого вчителя в класі – це теж танець, тільки партнерів у нього набагато більше.
6. Хороший вчитель – доросла людина
Який завгодно, але доросла, дозріла людина. Хороший вчитель не рівня своїм учням, навіть якщо різниця у віці складає лише кілька років. Учитель якісно дорослішає. Це проявляється в умінні взяти відповідальність за ситуацію в класі, у випадку початкової школи – і за довгострокову атмосферу в ньому.
Він може розізлитись, навіть зірватись, може не стримати сміху чи інших «непристойних» проявів. Але чого точно ніколи не трапляється, так це ситуацій з його безсиллям. Він сам обирає свої реакції, а не учні провокують його на них. У присутності хорошого вчителя не існує жодних неформальних лідерів класу, є лише один лідер – він сам.
7. Хороший вчитель вміє передавати знання разом з емоціями
Йдеться про те, що ці знання та емоції у нього є, але хороший вчитель знає і любить свій предмет. Інформація сама по собі не має жодної ціни і не запам’ятовується. Фізику доведеться спочатку полюбити, а вже потім вивчити. Щоб вміти передавати емоції, потрібно мати емпатію, вміти цю інформацію видавати мовою слухачів.
Загалом, мабуть, цей пункт є найважливішим. Учитель закохує у свій предмет. Звісно, не у всіх так, але буває так, що в результаті весь клас вступає на біофак чи в мед.
8. Хороший вчитель – людина, яка виживає у шкільному середовищі
ККД викладання і навчання в школі низький, учитель завалений стосами паперів, дітки, колеги і керівництво дістають, оплата праці невисока – ніби не до ідеалів. Наш міфічний герой вміє лавірувати між усіма цими підводними каменями, домагаючись будь-якої ефективності своїх уроків. Учитель не впадає у відчай і не вважає, що нічого не може зробити.
9. Хороший учитель не вигорає
Небезпека вигорання є у всіх, але головний персонаж цього тексту має інстинкт самозбереження, який при всій відданості професії не дозволить йому вигоріти. Буває, що хороший учитель на певний час входить в першу і навіть другу стадію вигорання (втома, апатія, спустошеність), але завжди знаходить спосіб поповнити сили і не дійти до страшної стадії номер три (ненависть до учнів). А поповнити сили хорошому вчителю допомагає пункт п’ять – про інше життя поза школою, і пункт дев’ятий – вміння лавірувати і відпочивати.
10. Хороший учитель не мислить лише шкільними категоріями
Хороший вчитель не вважатиме, що три роки життя підлітка повинні бути повністю присвячені підготовці до ЗНО. Він спокійно ставиться до формальностей, яких так багато в шкільному житті.
Він розуміє, що у небажанні вчитися може бути безліч причин. І не всі вони підлягають негайному вирішенню. Приймає, що не всі учні повинні обов’язково любити школу, його предмет і його особисто.
Він відрізняє хаоск від робочого безладу; шум, який заважає, від робочого гулу. Учитель не смикає себе і дітей дрібницями.

Комментариев нет:

Отправить комментарий