четверг, 2 июля 2020 г.

ЦІКАВИЙ ДОСВІД

Кілька слів про користь гумору для навчального процесу
Сучасному педагогу просто неможливо весь час бути суворим, серйозним і зосередженим. Хоча ні, звісно ж можна. Але погодьтеся, школярі значно активніше співпрацюватимуть із учителем, який може влучно пожартувати чи добряче посміятися над дотепним мемом. Крім того, саме від легкої та доброзичливої атмосфери у класі неабияк залежить навчальна мотивація та успішність дітей. 
І ніхто не говорить, що цікавий урок має нагадувати черговий випуск шоу «Файна Юкрайна». Адже почуття гумору та його значення варто розглядати у його широкому розумінні. Зокрема: 
  • як здатність сприймати найрізноманітніші життєві ситуації та критично оцінювати їх; 
  • уміння комплексно дивитися на життя, знаходити приховані смисли та рефлексувати; 
  • можливість активізувати позитивні емоції та розвивати емоційний інтелект.

Чому гумор та позитивні емоції важливі?

Різні прояви гумору (іронія, пародія, сатира, жарти тощо) завжди були невід’ємними складовими навчального процесу. Їх активно використовували не лише школярі, а й педагоги. Адже з одного боку, веселощі та сміх – це захисні механізми людської психіки: жартуючи про складні питання, значно простіше заспокоїтися та налаштуватися на подальшу роботу. А з іншого, створюючи жарти та обмінюючис ними, можна виявляти свій творчий потенціал та зацікавитися чимось.
Крім того, гумор є напрочуд важливим чинником підвищення навчальної мотивації школярів. Саме він допомагає розрядити атмосферу у класі, зробити заняття емоційнішими, а навчальний матеріал – простішими для сприйняття. А ще використання жартівливих елементів дозволяє вчителю створити ефект «дозволеного плода». Тобто, коли педагог час від часу жартує, у дітей виникають позитивні емоції, а тому учні значно менше відволікаються та порушують поведінку. А ще жартівливі приклади, меми та кумедні історії дозволяють простіше сприймати складні теми чи проблеми.
Також гумор дозволяє перевірити настрій аудиторії та її готовність співпрацювати з педагогом. Соціальна згуртованість колективу, рівень його емоційного розвитку та знання навчального матеріалу – про все це можуть повідомити посмішка, сміх чи мовчання школярів у відповідь на жарти вчителя.

Чи потрібен гумор у навчальному процесі?

Саме розвинуте почуття гумору дозволяє нам постійно сумніватися у найрізноманітніших догматах і піддавати їх сумніву. Щоб розуміти інтелектуальні жарти, а тим більше самостійно створити їх, учні повинні мати багату уяву та розвинене мислення, а також уміти вибудовувати причинно-наслідкові зв’язки. Сприйняття навчального матеріалу з допомогою жартів учить звертати увагу навіть на найдрібніші деталі. Гумор є надзвичайно важливим чинником успішного навчання! Зокрема, з його допомогою можна:
  • зменшити рівень психологічного напруження та стресу (особливо важливо використовувати гумор для емоційної розрядки перед відповідальними заняттями, контрольними, під час вивчення складних тем);
  • активізувати та закріпити уважність учнів;
  • підвищити якість засвоєння навчального матеріалу, стимулювати обробку інформації;
  • стимулювати вміння імпровізувати, мислити креативно та ризикувати;
  • активізувати швидкість мислення;
  • покращити взаємодію учнівського колективу та вчителя (коли діти та вчитель сміються над жартами, вони бачать, що мають спільні інтереси).

Поради для ефективного використання гумору на уроці

Сучасний учитель має безліч можливостей для використання гумору в навчальному процесі. Наприклад, можна розповідати веселі історії (зі свого життя, про видатних людей, науковців тощо) чи історичні анекдоти; демонструвати інтернет-мемигіфки чи анімації; аналізувати плакати чи карикатури; використовувати кумедні елементи одягу чи жартівливі вітання/прощання. Головне – щоб усі ці елементи мали дидактичну мету та були пов’язані з навчальним матеріалом. 
Також пропонуємо вашій увазі кілька корисних порад, які допоможуть значно ефективні використовувати гумор на уроках.
1. Не намагайтеся жартувати постійно. Якісний гумор завжди відрізняється своєю органічністю та невимушеністю. А анекдот заради анекдоту не допоможе отримати бажаний результат.
2. Імпровізація – це добре. Але не цурайтеся використовувати заздалегідь продумані та перевірені гумористичні прийоми. Адже вчитель не тільки навчає, а ще й виховує. А постійно імпровізуючи, можна випадково ввести дітей в оману чи навіть навчити поганому.
3. Уникайте жартів, які стосуються конкретних учнів чи вчителів. Гумор має бути спрямований на висміювання ситуації, а не людини.
4. Пам’ятайте про вікові особливості дітей, адже школярі можуть бути не готовими почути певні жарти. Наприклад, молодші учні не зрозуміють політичні меми, а старшокласники навряд чи будуть реготати від фокусів із «зникненням» великого пальця.
5. Намагайтеся використовувати якісні жарти чи меми на початку уроку. Це дозволить дати школярам заряд позитивних емоцій, розрядити атмосферу, налаштувати дітей на активну роботу.
6. Якщо ви знаєте, що почуття гумору не ваша «фішка», не варто відмовлятися від використання жартів. Для цього можна використовувати багатство інтернету та запозичувати якісні матеріали.
7. Мотивуйте школярів самостійно створювати якісний навчальний гумор. Наприклад, запропонуйте їм узяти участь у конкурсі зі створення гумористичних творів із теми, яка вивчається (мемів, кумедних історій, карикатур, коміксів тощо).
А ви використовуєте гумор на своїх уроках? Діліться своїми враженнями, напрацюваннями та жартами з педагогами з усієї країни!

Комментариев нет:

Отправить комментарий