На замітку
Покоління X, Y, Z: знайдіть
10 відмінностей і навчіться з ними працювати
Покоління X, Y, Z: знайдіть
10 відмінностей і навчіться з ними працювати
Зараз на ринку праці компанії стикаються
відразу з трьома поколіннями претендентів. У них різні цінності, підходи до
роботи і очікування від роботодавців
Успішно наймати кращих з кожного покоління і допомагати таким різним
кандидатам ужитися в одній компанії - справжній виклик для HR. Але місія точно
здійсненна, головне - розуміти мотивацію кожного і вибудувати свою роботу з
кандидатами відповідно до їхніх особливостей.Так звана теорія поколінь не нова,
вона була розроблена в США у 90-ті роки. В її основі - припущення про те, що
покоління визначають цінності людей, а не їхній вік. Ці цінності формуються не
тільки в родині, а й під впливом економічних, соціальних і політичних факторів.
Відповідно до цього покоління поділили на:
- покоління
Х, до якого можна віднести людей, що народилися в період з середини 1960-х
до середини 1980-х;
- Y, так
звані мілленіали, що народилися з 1981 по 1995 роки;
- Z або
homelanders - «цифрові люди», народжені з 1996 по 2010 рік.
Зараз в середньому на ринку співвідношення поколінь співробітників виглядає
наступним чином:
- 10-20%
- це люди покоління Х, аксакали, основні носії культури і цінностей компанії;
- основна
критична маса представлена поколінням Y, близько 60-70% працюючих
співробітників;
- 5-10% в
- це представники Z-покоління.
На мій погляд, якщо ви хочете створити «команду мрії», то в вашому
колективі повинні бути присутніми представники різних поколінь. Взявши досвід і
професіоналізм «іксів» і соціальну відповідальність «мілленіалів», та ще
посиливши їх Z-ми, які як ніхто вміють вчитися на помилках інших, ви зможете
легко втілювати в життя проекти, які будуть інноваційними, соціально спрямованими
і, звичайно ж, успішними.Підбираючи співробітників собі в компанію, необхідно
враховувати той факт, що основна різниця поколінь полягає в ставленні до життя
і роботи. «Працювати, щоб жити, а не жити, щоб працювати», - основний життєвий
девіз «ігреків». Однак покоління Y зуміло не просто полюбити монету, але і
повністю переосмислити підхід до роботи. Y шукають самореалізацію за хороші
гроші, щоб задовольняти своє бажання подорожувати, проводити час з друзями і
близькими.У покоління X інше ставлення до грошей, більш консервативне: вони
намагаються економити і відкладати. Для покоління Y важливий баланс роботи та
особистого життя, в той час як для покоління X робота - це, в першу чергу,
засіб отримати гроші, контрактні відносини.Однак в любові до грошей є і плюс -
прагнення заробити штовхає покоління Y до самовдосконалення. Так, більшість
«ігреків» готові вчитися тільки для того, щоб отримувати більше. Це означає, що
«ігреки» не задовольняються, наприклад, одним лише дипломом ВНЗ: це покоління
читає книги, ходить на виставки, вивчає мови і розвиває себе професійно.
Зрозуміло, це плюс для роботодавця, оскільки ми отримуємо висококваліфікованих,
активних фахівців.Покоління Y розуміє, що в умовах сьогоднішнього ринку
необхідно постійно вчитися і розвиватися, не зупинятися на досягнутому. Для них
знання і навички - індикатор успішної кар'єри і, як наслідок, запорука
фінансового благополуччя. Компаніям необхідно продемонструвати, що вони готові
давати такі можливості співробітникам і заохочувати їх прагнення до саморозвитку.
Крім іншого, потрібно враховувати любов «ігреків» до подорожей: підключати до
міжнародних проектів, відправляти у відрядження.Небажання працювати в системі
жорсткої ієрархії - ще одна особливість «ігреків». «Ікси», наприклад, з
дитинства звикли до самостійності - самі приходили зі школи, розігрівали обід,
гуляли. Їх так і називали - «діти з ключем на шиї». На роботі вони теж люблять
автономність, неохоче діляться інформацією (адже інформація - це цінність). Але
молоді таке ставлення не подобається: «ігрекам» важлива співпраця, вони часто
оскаржують прийняті правила.Але зовсім кардинально нам доводиться міняти як
стратегії залучення та EVP (Employment Value Proposition - Ціннісну пропозицію
співробітникові), так і багато інших внутрішніх практик роботи з персоналом,
щойно мова заходить про представників покоління Z.Тут, серед інших особливостей
комунікації та поведінки, ми завжди звертаємо увагу на те, що ці люди дійсно
прагнуть змінити світ: 60% молодих людей хочуть, щоб їхня робота впливала на
навколишню дійсність (39% у «мілленіалів»), чверть підлітків у віці від 16 до
19 активні як волонтери. Одна з найбільш популярних кар'єрних областей -
соціальне підприємництво.Якщо Марк Цукерберг - представник покоління Y -
заснував Facebook у 20 років, то представники покоління Z починають громадську
активність ще раніше, виступаючи на серйозних міжнародних конференціях в 16 або
навіть 13 років. Ці кандидати дуже самостійні, у них немає ілюзій. А ще вони
частіше відчувають зневагу до авторитетів і мають завищені зарплатні
очікування.Тому «зетам» слід пропонувати для розв'язання такі завдання, які
вдаються цим працівникам краще від інших. Це завдання, пов'язані з
комунікаціями і спілкуванням, творча і нестандартна робота, індивідуальні
задачі. Вибудовуючи комунікацію з юними кандидатами, дуже важливо дотримуватися
чесності та прозорості, а також поважати приватність.Необхідно пам'ятати, що з
«зетамі» роботодавцям доведеться мати справу вже в самому найближчому
майбутньому - це питання максимум 5 років. Основною проблемою для компаній
стане питання утримання цих кадрів, оскільки «зети» більше цінують в роботі не
комфорт і стабільність, а можливість для самореалізації. Їм необхідно давати
інструменти для постійного зростання всередині компанії, можливість брати
участь в унікальних і глобальних проектах. Роботодавцю необхідно пам'ятати, що
сучасний 20-річний юнак, швидше за все, не зрозуміє, чому повинен сидіти в
офісі з 9 до 18. Він працює, коли йому зручно. А під словом «робота» розуміє не
проміжок часу, а набір завдань, який він повинен виконати якісно і в строк.Також
до відмінних рис «постмілленіалів», крім особливого ставлення до графіку
роботи, я б ще віднесла той факт, що вони переважно індивідуалісти і всіма
силами намагаються піти від традиційних моделей - у зовнішньому вигляді, у
стосунках і в підході до роботи. А ще вони, на відміну від «ігреків» та
«іксів», легко приймають расове питання і сміливо говорять про свою нетрадиційну
сексуальну орієнтацію. Більшість представників Z-покоління за ЗСЖ і готові
витрачати пристойні суми на здорове харчування і спорт. При цьому «зети»
вважають за краще не пов'язувати себе з речами, а брати їх в оренду. Навіщо
купувати квартиру, якщо можна орендувати? Навіщо купувати машину, якщо можна
просто викликати Uber?Як бачимо, філософія і цінності кожного з поколінь дуже
різняться. При цьому у кожного є своя логіка і переваги, і з ними, безумовно,
можна і треба працювати. Тільки розуміння і прийняття цих цінностей дозволить
створити комфортне робоче середовище в компанії, а отже допоможе бізнесу
розвиватися. Для цього HR-команді слід бути гнучкою і постійно готовою до змін.
Це важко, адже міняти доведеться дуже багато і пропонувати рішення, які до
цього, можливо, ніхто не практикував. Але ризикнути все-таки варто, адже
головна помилка, яку ми зараз можемо зробити, - це вдати, що ніяких змін не
відбувається, і робити свою роботу так, як звикли.
Надія
Білецька, керівник відділу підбору та адаптації персоналу корпорації «Біосфера»
Комментариев нет:
Отправить комментарий