вторник, 16 июня 2020 г.

ІННОВАЦІЙНІ ОСВІТНІ ТЕХНОЛОГІЇ

ВЧИМО ДІТЕЙ СТВОРЮВАТИ ТАБЛИЦІ І СХЕМИ

Навіщо діти мають учитися створювати таблиці та схеми?

  1. Створення таблиць допомагає дітям систематизувати навчальний матеріал та закріпити отримані знання.
  2. Діти вчаться аналізувати теорію: виділяти головну та другорядну інформацію, встановлювати зв’язок між ранішевивченою та новою інформацією.
  3. Таблиці та схеми допомагають школярам складний і об’ємний матеріал подавати в простому та зрозумілому вигляді.

Порядок створення елементарних таблиць

  1. Запишіть назву теми у верхній рядок.
  2. Ознайомтесь із матеріалом та розбийте його на кілька смислових блоків. Накресліть відповідну кількість колонок.
  3. Проаналізуйте перший блок інформації, доберіть до нього заголовок і підзаголовок.
  4. Лаконічно (тезами) запишіть головні моменти з опрацьованого блоку інформації.
  5. Доберіть приклади, що яскраво ілюструють описане.
  6. Аналогічно опрацюйте й інші частини навчального матеріалу.

Практичні прийоми: створення схем і таблиць

Інформаційний гамбургер
Учитель має роздрукувати або попросити дітей намалювати величезний гамбургер (дві булочки, котлета, шматочок огірка та сир) і домалювати до кожного його ярусу стрілки із прямокутниками (див. шаблон). У прямокутнику, що розташований найвище, діти мають коротко написати головну думку з опрацьованої інформації, а на ярусі, що знаходиться найнижче, – висновки. Найбільш соковита частина гамбургера (котлета, огірок та шматочок сиру) – важливі деталі з опрацьованого матеріалу.
Примітка. Ви можете цей метод використати інакше: діти розбивають на частини невеликий вірш і записують його в шаблон із гамбургером. Так для молодших школярів запам’ятовування вірша буде куди веселішим!
Складання схем речень
Варіант 1. Діти працюють у парах: один з учнів складає схему речення (див. приклад нижче), а другий – розшифровує її суть і складає речення. Далі учні мають разом проаналізувати вигаданий зразок речення і виправити помилки (якщо є).
Цю вправу можна проводити ледь не на кожному занятті, де вивчається граматика. Схеми потрібно поступово ускладнювати. Наприклад, коли діти вивчили тему «Головні члени речення», вони можуть у схемах позначати кількість слів у реченні та якими членами речення ці слова виступають.
У наведеному прикладі показано правило (кома перед сполучником «а») і те, якою має бути кількість слів у реченні.
Варіант 2. Учні працюють у парах: одна дитина складає схему слова, а інша – вигадує слово, яке підходить схемі; вказує на кількість звуків у ньому; усно називає голосні та приголосні звуки; позначає в слові наголос; м’якість і твердість.
Ця схема показує місце розміщення голосних звуків у слові та кількість складів, що збігається із кількістю голосних звуків.
Spider Map
Для початку діти мають уважно прочитати інформацію, яку вчитель обере для завдання (параграф у підручнику, літературний твір тощо).
Далі потрібно на шістьох лапках павука (див. шаблон) тезами записати головні думки із тексту, а другорядну інформацію занотувати на павутинках, що розміщені на лапках.
Ця вправа – різновид популярної методики Mindmap (інтелект-карти). Різниця полягає лише в тому, що Spider Map оформлений у вигляді живої істоти – павука, тож дитина систематизуватиме дані в ігровій формі.
Командне створення таблиці
Учні об’єднуються в команди. Учитель розбиває параграф на частини (їхня кількість має відповідати кількості команд) та роздає їх групам на опрацювання.
  1. Діти в таблицю (зверху своєї колонки) записують назву теми, яку мають прочитати (підпункт параграфа).
  2. Далі кожна група опрацьовує свій блок інформації та записує тези в таблицю.
  3. Коли команди впораються із завданням, мають зачитати класу те, що виписали. Учитель коригує помилки та радить прибрати зайву чи непріоритетну інформацію в тезах.
  4. До кінця уроку всі тези із параграфа клас має записати в таблицю.
Готовою таблицею можна скористатися, щоби повторити теоретичні дані із параграфа або під час підготовки до уроку узагальнення знань.
Схеми на уроках математики
На уроках математики вчителі часто кажуть, що правильно намальована схема до умови задачі – половина успіху. Чому так? Бо дитина, перш ніж зобразити умову, має розібратися в суті завдання. Схематичне зображення ілюструє математичні закономірності та допомагає мозку швидше розв’язати задачу.
Приклад схематичного зображення умови задачі: у корзині 6 яблук, а груш – на 3 більше. Скільки груш у корзині?
Коли дитина створює такі схеми, вона не лише бере дані з умови задачі, а і встановлює між ними зв’язок.
Першокласникам особливо важко навчитися створювати схеми до математичних завдань. А деякі учні навіть перейшовши в середню школу так і не навчилися схематично подавати умову задачі. Як їм допомогти?
Щоби діти навчилися малювати схеми задач, радимо їм часто практикуватися в таких видах завдань:
  • УВАЖНО прочитайте умову задачі та доберіть до неї схему, що підходить (варіантів має бути 5–7, з яких лише одна схема – правильна). Прокоментуйте, чому інші схеми не підходять до умови задачі? Які в них є помилки?
  • Складіть задачу за готовою схемою. Розв’яжіть її.
Примітка. Якщо дітям надто складно зрозуміти суть схем і таблиць, можете створити для них невеличку пам’ятку із поетапним розбором та систематизацією інформації.

Комментариев нет:

Отправить комментарий